Výzkum: Mnohé firmy vidí rodiče jako ztrátu, větší je podporují

01.02.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 1. února (ČTK) - Zaměstnavatelé v Česku se na rodiče dívají často jako na ztrátu, kterou jim přinese jejich případná nepřítomnost kvůli péči o děti. Matky a otce na rodičovské dovolené se snaží podporovat zatím obvykle větší firmy. Vyplývá to z výzkumu, který od loňského srpna do letošního ledna provedla mezi personalisty společnost Gender Studies. Rodičovskou dovolenou si v ČR bere asi 99 procent matek a procento otců.

Některé firmy si podle výzkumu vypracovaly analýzu, kolik je "výpadek" zaměstnance stojí. Musejí najít nového pracovníka, což je zvláště u kvalifikovaných profesionálů složité. Nalezení odpovídající náhrady navíc trvá měsíce i déle, vyplývá z výsledků. "Kdybychom měli toho člověka plně platit, tak se nám vyplatí ho udržet než vlastně hledat toho nového. Ale je to zase takové to krátkodobé přemýšlení, prostě najdeme někoho nového," uvedl jeden z personalistů.

Některé společnosti se ale začínají snažit schopné pracovnice a pracovníky udržet. Zavádějí částečné úvazky či práci z domova. I v době rodičovské dovolené jim například nechávají služební počítač, mobil či automobil. Funguje jim i firemní elektronická adresa. Mohou se účastnit porad a školení. Jedna z menších firem, v níž pracuje hodně mladých lidí, pak svým pracovníkům při narození dítěte dává příspěvky.

Výzkum potvrdil také malé množství služeb pro rodiče a nedostatky v legislativě, která nepočítá například s pozicí au- pair. Firmy sice obvykle jesle či školku pro potomky zaměstnanců nemají, často ale přispívají na pobyt dítěte v jiných zařízeních s nadstandardními službami. Mezi ně patří péče do pozdních hodin.

Jedna ze sledovaných firem plánovala po svém přestěhování do nové budovy zajistit čistírnu, místnost pro kojení i relaxační místnost. "Zvažujeme i model, že se staneme partnery vybrané školky, jeslí a rodiče budou mít určité výhody za to, že firma školku podporuje," uvedl zástupce firmy. Malé firmy na podobné služby nemají peníze. Podle výzkumu se ale objevil i model, že se spojily a na zajištění služeb spolupracovaly.

Výsledkem sledování je i několik doporučení. Podle nich by si firmy měly zhodnotit, jaký mají přínos ze slaďování rodinného a pracovního života svých zaměstnanců. Mezi svými pracovníky by měly uspořádat šetření a ptát se na jejich spokojenost, získané údaje poslouží k přijetí opatření. Podnik by měl hledat možnosti, jak by mohl zůstat s lidmi na rodičovské dovolené v kontaktu. Důležitá je ale oboustranná snaha. Společnosti by se mohly také spojit v tlaku na stát, aby přijal potřebné zákonné změny, uvedla studie.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK