Město Frýdek-Místek žádá od státu pomoc kvůli továrně Hyundai

20.02.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


FRÝDEK-MÍSTEK 20. února (ČTK) - Město Frýdek-Místek žádá stát, aby do vládního memoranda o investici jihokorejské továrny Hyundai zahrnul i řešení silničního obchvatu města. Zastupitelům Frýdku-Místku to dnes řekl místostarosta Petr Cvik. Dopravní situace ve městě je už nyní hodně problematická. Přípravou stavby a vlastním provozem automobilky v Nošovicích, které jsou od města vzdálené sedm kilometrů, se ještě zhorší. Podle MPO stát požadavku Frýdku-Místku nevyhoví.

Memorandum o investici automobilky Hyundai, které má mimo jiné definovat závazky obou stran, by mělo být podepsáno v nejbližších dnech. Firma Hyundai ale ještě neřekla definitivně, že továrnu v Nošovicích postaví.

Město Frýdek-Místek na své problémy upozornilo v dopise, který poslalo ministru průmyslu a obchodu Milanu Urbanovi a dalším devíti představitelům státu a Moravskoslezského kraje.

"Stávající zátěž na průjezdném úseku městem na silnici I/48 již dnes překračuje 40.000 vozidel za 24 hodin. Celkový nárůst provozu, který je stresující již dnes při každodenních dopravních situacích v centru města, se výstavbou Hyundai znásobí daleko rychleji a průjezdnost městem bude velmi kritická," píše se v dopise, který místostarosta Petr Cvik přečetl zastupitelům.

"Stavbu automobilky podporujeme, ale současně chceme dosáhnout toho, aby se postup při schvalování obchvatu a případné finanční prostředky staly součástí memoranda. Chceme to jako jistotu pro naše občany," vysvětlil Českému rozhlasu a ČTK Cvik.

"Obchvat Frýdku-Místku určitě nebude součástí memoranda, to bude pouze definovat závazky obou stran. V tomto případě vybudování rychlostní komunikace určitých kvalit," řekl ČTK mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Ivo Mravinac. Podobných požadavků, jako má Frýdek-Místek, bude podle něj jistě celá řada a je otázkou, které z nich vláda při projednávání projektové dokumentace zohlední.

"I když to není v memorandu, neznamená to, že by stavbu někdo záměrně zdržoval," řekl ČTK ministr průmyslu a obchodu Milan Urban. Naopak, pokud bude stavba připravena, tak se podle něj jistě dostane do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. "A budeme hledat způsoby, jak ji případně urychlit, bez ohledu na to, jestli je, nebo není v memorandu", dodal ministr.

Pokud bude memorandum podepsáno, bude o něm podle Urbana vláda jednat přímo na severní Moravě. A součástí jejího rozhodnutí pak budou i doprovodná usnesení. Ministr nevyloučil, že by jedním z nich mohlo být právě urychlení výstavby obchvatu Frýdku-Místku. "Je to ale také otázka připravenosti stavby, tedy nejenom územního rozhodování a stavebního řízení, ale také vlastnictví pozemků," upozornil.

Maximální možné urychlení výstavby obchvatu města včetně propojení na rychlostní silnici R56 na Ostravu jsou podle dopisu pro město jedinou možností, jak předejít kolapsu dopravy v celém městě. Radnice bude podle Cvika rovněž bojovat o zkrácení původních lhůt pro stavbu obchvatu.

Podle původního plánu se totiž má obchvat Frýdku-Místku začít stavět až na konci příštího roku, dokončen by měl být v září 2010. První vůz Hyundai by přitom z výrobního pásu v Nošovicích měl sjet už na začátku roku 2009.

Obchvat Frýdku-Místku je podle Cvika investicí bezmála za dvě miliardy korun. Podle Cvika bude nutné, aby stát rovněž vytvořil podmínky pro zajištění obsluhy budovaného areálu, včetně alternativních druhů dopravy, především cyklistických stezek.

Konečné rozhodnutí vedení firmy Hyundai o umístění nové automobilky zatím nepadlo. Pokud Hyundai zvolí ČR, vyroste nová továrna v připravované průmyslové zóně Nošovice na severu Moravy. Hyundai chce do stavby nové továrny investovat 800 milionů eur (23 miliard korun) a ročně vyrábět asi 300.000 vozidel.

Továrna by měla přímo zaměstnat kolem 3000 lidí, v dodavatelských firmách by mohlo podle CzechInvestu vzniknout více než 10.000 pracovních míst. Dohoda s jihokorejskou automobilkou Hyundai o její případné investici do výstavby nového závodu v Nošovicích by podle ministra průmyslu a obchodu Milana Urbana mohla být uzavřena na přelomu února a března.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK