ČR je podle průzkumu stále žádanou obchodní lokalitou

25.04.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 25. dubna (ČTK) - Česká republika je mezi obchodníky navzdory silné konkurenci stále žádanou lokalitou. Podle průzkumu rakouské poradenské společnosti Regio Plan Consulting hledá letos vhodné místo pro otevření nových filiálek v ČR více než 150 českých a mezinárodních obchodních firem a společností podnikajících ve službách a gastronomii. Mezi expandujícími firmami mají nyní největší zastoupení obchodníci s oděvy, obuví a sportovními potřebami, kteří vystřídali na tuzemském trhu již zavedené společnosti prodávající potraviny, stavebniny či potřeby pro kutily.

"Více než 150 expandujících firem hledá v ČR zhruba 500 nových lokalit. Nápadný je zájem firem o lokality v centrech měst. Přibližně 37 procent dotazovaných firem uvedlo, že mají o takové lokality zájem," řekla ČTK Gabriela Brandejsová z Regio Plan Consulting.

Přibližně třetina nových obchodů má vzniknout v nákupních centrech, které se většinou nacházejí ve větších městech. "Nákupní centra jsou v ČR všeobecně oblíbená, a nepředstavují proto žádné riziko," podotkla Brandejsová. Na třetím místě mezi nejčastěji hledanými místy jsou okraje měst, které žádá 19 procent expandujících firem.

Největší zájem o Česko nyní mají obchodníci s oděvy, kterých je mezi zájemci o tuzemský trh 28 procent. Po zhruba deseti procentech pak mají firmy obchodující se sportovními potřebami a obuví. Obchodníků s potravinami je osm procent a firem prodávajících stavebniny a potřeby pro kutily šest procent. "Průkopnické firmy především z oblasti obchodu s potravinami, stavebninami a potřebami pro kutily už dávno upevnily svou pozici na českém trhu a nyní rozšiřují pole své působnosti do Rumunska a Bulharska," upozornila Brandejsová.

Nejvíce nových lokalit hledají v Česku provozovatelé diskontních prodejen, které z českého trhu vytlačují supermarkety a vedou tvrdou cenovou válku s hypermarketovými řetězci. "Pozorujeme trend upouštění od hypermarketů o velikosti 3000 metrů čtverečních. Stále více diskontních prodejen má zájem testovat menší formáty prodejen umístěné více v centrech měst," podotkla Brandejsová.

Na posledním místě v žebříčku expandujících firem se umístili gastronomové, kterých je mezi zájemci o lokality v Česku pouze 1,4 procenta. "Kromě velkých fast-food řetězců plánuje expanzi do Čech jen malý počet firem. Důvodem je možná fakt, že průměrná česká domácnost utratí ročně jen 12.440 korun za návštěvy v restauracích. Tato částka činí přibližně 19 procent celkových výdajů domácností za potraviny," řekla Brandejsová.

Tuzemský maloobchodní trh čeká podle odborníků po velkých investicích do budování nové obchodní sítě období akvizic konkurenčních obchodních řetězců. Maloobchodní trh je totiž již z pohledu hustoty prodejní sítě téměř nasycený a další růst tržního podílu obchodníkům zaručí právě slučování. Již loni ohlásily odchod z ČR společnosti Julius Meinl a Carrefour, které své obchody prodaly firmám Ahold Czech Republic, respektive Tesco Stores ČR. Letos opustila Česko německá skupina Edeka, která část obchodů prodala Tesku. Mnohé obchodní řetězce se nyní snaží najít volný prostor pro další expanzi v menších městech, kde ještě není konkurence tak silná.

Deseti největším obchodním řetězcům v loňském roce v ČR podle předběžných výsledků analytické firmy Incoma Research a časopisu Moderní obchod vzrostly tržby o 11 miliard na 226 miliard korun. První místo na žebříčku největších obchodníků patřilo s tržbami 37,5 miliardy korun velkoobchodnímu řetězci Makro Cash&Carry. Na druhé příčce loni poprvé skončila skupina Schwarz ČR (37 miliard Kč), která provozuje hypermarkety Kaufland a diskonty Lidl. Schwarz loni předběhla do té doby druhý maloobchodní řetězec Ahold (36 miliard korun).

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK