Hyundai se zaváže vytvořit v Nošovicích 1000 pracovních míst

04.05.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Ostrava/Praha 4. května (ČTK) - Jihokorejská automobilka Hyundai se ve smlouvě s Českou republikou a Moravskoslezským krajem zaváže vytvořit v novém závodu v Nošovicích do tří let od zahájení výroby nejméně 1000 pracovních míst, ačkoli se od oznámení investice hovořilo o tom, že továrna zaměstná zhruba 3000 lidí. Hyundai ale zároveň předpokládá, že do roku 2010 postupně zaměstná 3514 lidí, uvádí se ve smlouvě, jejíž část má ČTK k dispozici. Podle ministra průmyslu a obchodu Milana Urbana i vládní agentury CzechInvest ale není důvod k obavám, že nová automobilka v Nošovicích zaměstná méně než 3000 lidí.

Hyundai plánuje v Nošovicích investovat až jednu miliardu eur (28,3 miliardy korun). V továrně se podle návrhu smlouvy bude vyrábět 200.000 vozů ročně. Společnost Hyundai ale zároveň připouští rozšíření kapacity na původně plánovaných 300.000 automobilů. Obsah části investiční smlouvy dnes schválili zastupitelé Moravskoslezského kraje. Nová továrna Hyundai má zahájit provoz v roce 2008. Výstavbu prvních továrních objektů chtějí Jihokorejci v Nošovicích zahájit letos v září.

Podle agentury CzechInvest smlouva hovoří pouze o minimálních závazcích Hyundai, aby jihokorejská automobilka mohla v budoucnu pružně reagovat na aktuální situaci na trhu. "Nicméně celý závod je z hlediska velikosti, výrobního zařízení a investice do něj nastaven tak, že se firmě může vyplatit, pouze pokud bude produkovat oněch 300.000 aut ročně, k jejichž výrobě bude potřebovat 3000 pracovníků," řekla ČTK mluvčí CzechInvestu Alžběta Honsová.

Pro vládu je podle Honsové dostatečnou zárukou ekonomická návratnost, kvůli níž by měla firma dodržet záměr vyrobit v ČR ročně 300.000 vozidel a zaměstnat 3000 lidí. "Pokud by totiž (továrna Hyundai) nedosahovala takové kapacity, tratila by na tom především samotná automobilka," uvedla Honsová. Hyundai podle Honsové investoval do vývoje nového vozu, který má být vyráběn v Nošovicích, velké finanční prostředky. "Firma je nucena vyrábět automobil v požadované kapacitě a časovém harmonogramu, aby se jí tyto prostředky nejen vrátily, ale ještě vytvořila zisk," podotkla Honsová.

O 3000 pracovních místech v nové továrně Hyundai naposledy v pondělí hovořil premiér Jiří Paroubek, kterého dnes informace o minimálně tisícovce zaměstnanců zaskočily. "Já se na to musím zeptat ministra průmyslu, já nevím o jiném čísle než o čísle 3000," řekl novinářům Paroubek. "I kdyby to bylo 500 pracovních míst, tak je to pořád lepší než nic," dodal. V pondělí uvedl, že není důležité, zda bude investice vyšší než miliarda eur, ale že přinese asi 3000 pracovních míst přímo a asi 10.000 míst u subdodavatelů.

Urban ale nepochybuje o tom, že automobilka v nošovické továrně vytvoří nejméně 3000 nových přímých pracovních míst. "Hyundai bude v České republice investovat do svého závodu v Nošovicích nejméně 800 milionů eur. Při plné kapacitě bude Hyundai vyrábět zhruba 300.000 automobilů a 600.000 převodovek ročně," řekl dnes ČTK Urban.

Analytici nevidí situaci ohledně dnes zveřejněných závazků Hyundai dramaticky. Například podle Vladimíra Pikory ze společnosti Next Finance se výroba v továrně v Nošovicích bude maximálně rozbíhat pomaleji, než se původně předpokládalo. "Zároveň s tím by byl pomalejší i náběr zaměstnanců. Pozitivní efekty se proto dostaví, ale budeme si na ně muset déle počkat," řekl ČTK Pikora.

Podle Honsové minimální závazek Hyundai ohledně počtu zaměstnanců a výrobní kapacity, který je nižší než původně oznámené údaje, nevybočuje z obvyklé praxe. "Je to naprosto standardní postup u všech smluv s investory. Není možné nutit firmu, aby se smluvně zavázala k trvalému dodržování své maximální kapacity. V takovém případě by u nás neskončila žádná z firem, které se nakonec pro ČR rozhodly," upozornila Honsová.

Podle návrhu smlouvy poskytne stát Hyundai slevu na dani v odhadované výši 1,3 miliardy korun, 200.000 korun za každé nové pracovní místo (asi 200 milionů při tisícovce nových míst), maximálně téměř 350 milionů korun na rekvalifikace zaměstnanců a slevu z ceny pozemku ve výši přibližně 740 milionů korun. Navíc dostane Hyundai od státu přímou dotaci, její výše bude záviset na celkové investici. V případě investice 23,2 miliardy se bude podpora pohybovat kolem 1,5 miliardy korun, maximálně může stát korejské firmě vyplatit 2,4 miliardy při investici 32 miliard korun.

Hyundai se naopak zavázala zahájit výstavbu továrny do tří měsíců od vydání stavebního povolení, nejpozději však do konce roku 2007. Termín se však může posunout například kvůli aktivitám nevládních organizací. Hyundai by také měla udržet investici v ČR deset let od zahájení výroby, tedy minimálně do roku 2018. V opačném případě by musela vrátit státní dotaci 1,5 až 2,4 miliardy korun. Na investiční pobídky se zase vztahuje podmínka udržet investici v Nošovicích nejméně po dobu pěti let od roku, kdy Hyundai splní podmínky zákona o investičních pobídkách.

Příprava a budování nošovické zóny už stála téměř 600 milionů korun. Více než půl miliardy bylo rozděleno mezi 170 vlastníků pozemků a domů. Tyto peníze uvolnil stát, prvních 20 milionů korun už dostalo i místní zemědělské družstvo.

Hyundai může od smlouvy odstoupit, pokud Evropská komise neschválí investiční pobídky, nebo když se zpozdí vydávání stavebního povolení z důvodu odvolání například nevládních organizací. Český stát pak musí pozemky vykoupit zpět, musí ale společnosti Hyundai zaplatit jejich případné zhodnocení stanovené nezávislým znalcem. Pokud by vrácení pozemku požadovala česká strana, musí investorovi zaplatit veškeré náklady, které do pozemku vložil. Vrácení pozemku není podle smlouvy možné po zahájení stavby závodu.

České úřady letos v březnu po několikaměsíčním vyjednávání se společností Hyundai dohodly podobu memoranda o této mnohamiliardové investici. Návrh smlouvy ještě musí příští týden schválit česká vláda, a také představenstvo firmy Hyundai. Smlouvu s Hyundai pak v polovině května v jihokorejském Soulu podepíše ministr průmyslu a obchodu Milan Urban a jihomoravský hejtman.

Nejasnosti ohledně výše slíbených investic panovaly v minulosti například při stavbě továrny LG.Philips Displays v Hranicích na Přerovsku. Tehdejší vláda Miloše Zemana s velkou pompou v roce 2000 oznámila, že investice LG.Philips Displays v Hranicích dosáhne na tu dobu rekordních 600 milionů eur a továrna zaměstná zhruba 6000 lidí. LG.Philips Displays ale dosud v Hranicích investovala 350 milionů eur a zaměstnává 1300 lidí. Později se ukázalo, že podle dohody se státem má LG.Philips Displays v Hranicích investovat 200 milionů eur a do konce roku 2007 zaměstnat 3250 lidí. "O investici 600 milionů eur jsme nikdy nemluvili. Tato informace padla pouze v tiskovém prohlášení české vlády," komentoval v září 2001 Zemanovy výroky o výši investice v Hranicích ředitel LG. Philips Displays Czech Republic Jon Richters.

Hranická továrna se nedávno kvůli krachu mateřské firmy dostala do finančních potíží a její další osud je nejistý. Pokud hranický podnik LG.Philips Displays výrobu ukončí, bude muset státu vrátit stamilionové pobídky.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK