V Česku naplno propukly letní výprodeje, ceny klesly až o 70 pct

21.06.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 21. června (ČTK) - V Česku dnes naplno propukly letní výprodeje. Obchodníci zlevnili hlavně jarní a letní oděvy, jejichž ceny klesly až o 70 procent. Například obchody s oděvy v centru Prahy, jejichž výlohy od rána zdobí velké nápisy "Výprodej" či "Sale", dnes v poledne praskaly ve švech a u pokladen se často tvořily fronty. Slevy do prodejen přilákaly nejen velké množství tuzemských zákazníků, ale zlevněné zboží s chutí nakupovali i zahraniční turisté.

 

Hlavní sezonní výprodej dnes zahájila například společnost Tesco Stores ČR, která až o 70 procent zlevnila veškerý jarní a letní sortiment oděvů včetně vlajkové značky Cherokee z dámské, pánské a dětské kolekce. Mluvčí Teska Jana Matoušková řekla, že díky slevám vzrostl prodej textilu o desítky procent. "Lidé často využívají slevy k tomu, aby se za velmi příznivé ceny vybavili na letní dovolenou. Největší zájem je o pánská trička, pánské košile s krátkým rukávem, dámská trička a sukně, ale také o dětský a kojenecký textil," uvedla.

 

Tesco například zlevnilo dámské a pánské džíny na 190 korun z 399 korun, dámské halenky na 210 korun z původních 499 korun či pánské košile na 210 korun z 399 korun. Slevy dnes odstartovala také síť oděvních prodejen C&A Móda, která zlevnila vybrané zboží až o 50 procent.

 

Na letní slevy ve výši několika desítek procent dnes lákaly také prodejny obchodů s oděvy a textilem Marks & Spencer. Prodejny C&A i Marks & Spencer na Václavském náměstí byly v poledne plné koupěchtivých zákazníků, z nichž někteří mluvili anglicky či německy.

 

Ve znamení sezonních slev letního zboží budou i prázdninové měsíce, kdy by měly ceny klesnout ještě výrazněji. "Slevy bývají třeba i 70 procent. Bude záležet na tom, jak velké zásoby jarního a letního sortimentu obchodníkům zůstanou," řekla ČTK mluvčí společnosti Marks&Spencer Renata Fišerová. Prodejny Tesco podle Matouškové během prázdnin zlevní také ostatní sezonní sortiment včetně sportovního vybavení.

 

Na letní výprodeje si posvítí Česká obchodní inspekce. Loni totiž novoroční slevy v hypermarketech doprovázely problémy a na chování obchodníků si stěžovalo velké množství lidí. Mluvčí ČOI Miloslava Fléglová řekla, že kontroly budou zaměřené na správné procentní vyjádření a účtování slev, poctivost prodeje a dodržování dalších zákonem stanovených podmínek. Zatímco na začátku letošního roku za porušení zákona o ochraně spotřebitele hrozila nepoctivým obchodníkům maximálně milionová pokuta, nyní ji novela tohoto zákona zvýšila na 50 milionů korun.

 

Podmínky pro výprodeje od začátku letošního roku zpřísnila také novela zákona o regulaci reklamy, která řetězcům mimo jiné ukládá stanovit začátek a konec výprodejů. Při plošné reklamě by obchodníci měli mít dostatek zboží na skladě, anebo uvést množství zlevněného zboží v jednotlivých prodejnách.

 

Obchodníci si díky velkým sezonním výprodejům uvolní sklady a prodejní plochy pro nové zboží. V uplynulých letech tuzemští obchodníci letní slevy zahajovali stále dříve, a kopírovali tak situaci v západní Evropě, kde mají tyto akce dlouholetou tradici. Časný začátek výprodejů prosazují v Evropě velké obchodní domy, které argumentují tím, že počátkem července se už velká města vylidní a není komu prodávat.

 

Letní snížení cen se oproti minulosti stále častěji uplatňuje kromě oděvů i v dalších částech maloobchodního trhu. "Se sezonními výprodeji se tak spotřebitelé setkávají například v obchodech se sportovními potřebami, zahradní technikou či kosmetikou," řekla již dříve mluvčí GE Money Multiservis Eva Chaloupková.

 

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK