Vnitřní systémy Komerční banky zloději nenarušili

23.08.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 23. srpna (ČTK) - Komerční banka (KB) přiznala, že pachatelé připravili deset jejích klientů o peníze z kont. Podle banky ale nebyly narušeny vnitřní systémy, podvodníci zneužili nástroje internetového bankovnictví na osobních počítačích klientů. ČTK to řekla mluvčí banky Marie Petrovová.

"Banka je se všemi dotčenými klienty v kontaktu a neoprávněně odčerpané prostředky klientům již plně uhradila. Na vyšetřování spolupracujeme s policií," uvedla. Upřesnit výši škody ovšem s ohledem na pokračující vyšetřování odmítla.

Deník Právo dnes uvedl, že mezinárodní mafiánský gang se nejspíše naboural do vnitřního systému banky a pravděpodobně vytuneloval některá konta. Podle listu několik klientů banky oznámilo, že jim z účtu záhadně zmizely peníze, které skončily na různých účtech v zahraničí.

Případ řeší policie. "Mohu v tuto chvíli potvrdit, že pražská policejní správa tento případ Komerční banky převzala a bude ho šetřit. Zatím žádné informace, které by se mohly poskytnout médiím, nemáme k dispozici," řekla dnes Radiožurnálu mluvčí policie Eva Brožová.

Banky připouštějí, že se ze zneužitím osobních údajů v elektronickém bankovnictví setkávají. Proto doporučují lidem, aby více své údaje a přístupová hesla chránily. Samotných narušení bankovních systémů je totiž velmi málo a ve valné většině případů se jedná právě o nedodržování bezpečnosti ze strany klientů, shodují se zástupci bank.

Například Česká spořitelna v poslední době zaznamenala několik nezdařených pokusů získat peníze z cizích účtů. "Nedošlo však k žádnému prolomení vnitřního systému banky, ale jde o problém zneužití údajů jednotlivých klientů," sdělila Helena Matuzsná z tiskového oddělení České spořitelny.

Takovéto případy banky předávají okamžitě policii, protože se jedná o trestný čin. Zároveň banky klienta odškodní a nahradí mu ztrátu, což potvrdila Matuszná i mluvčí HVB Bank Petra Kopecká. Stejný názor má i finanční arbitr Otakar Schlosberger. V rozhovoru pro Radiožurnál uvedl, že banka je povinna ochránit peníze na účtu klienta a pokud dojde k odčerpání, které banka nebyla schopna ohlídat, musí peněžní prostředky nahradit. Nikoliv čekat, jak dopadne pátrání po penězích.

Rizika se banky snaží zmírnit i stále lepší ochranou svých internetových aplikací. K ochraně využívají vedle standardní ochrany heslem i jednorázové SMS klíče nebo přihlašování přes čipové karty s elektronickým certifikátem. Lidé by měli ovšem uchovávat osobní certifikáty na přenosném médiu a bezpečném místě, nastavit si v elektronickém bankovnictví vhodné limity pro jednotlivé transakce, nebo si nastavit zasílání mailů a SMS zpráv s informacemi o platbách provedených z účtu nebo platební karty.

Pojištění se podle Schlosbergera obvykle používá pro případy ztráty karty. Pro klasické elektronické služby nebývá sjednáváno vzhledem k tomu, že jde o bezpečný produkt. Počet případů, kdy se kvůli ztrátě peněz prostřednictvím internetového bankovnictví spotřebitel obrátil na finančního arbitra jsou v ČR v řádu jednotek.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK