DPÚK oznámil, že končí s autobusovou dopravou

24.08.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Ústí nad Labem 24. srpna (ČTK) - Dopravní podnik Ústeckého kraje (DPÚK) končí s provozováním autobusové dopravy. Ředitel společnosti Pavel Knecht na tiskové konferenci řekl, že se firma stala obětí "atentátu na její ústavní práva". Dopravce, který bude do 8. září zajišťovat provoz většiny autobusových linek v regionu, má dlouhodobé spory s vedením Ústeckého kraje. Právě jeho politikům přičítá firma hlavní vinu za to, že její autobusy přestanou jezdit. Kraj rozhodnutí podniku nechce komentovat. Linky po DPÚK převezme ČSAD Česká Lípa. Obě firmy mají podle týdeníku Euro stejného majitele.

DPÚK již počátkem srpna převedl na ČSAD Česká Lípa většinu ze svých 400 řidičů. Ještě před několika lety byly obě společnosti součástí jedné - ČSAD Bus Ústí nad Labem. Právě ČSAD Česká Lípa bude od 9. září provozovat téměř 200 linek, kam vypravoval spoje DPÚK. "Dostali jsme výpověď dohodou a hned jsme za stejných podmínek podepsali smlouvu s ČSAD. Zatím máme na hrudi jmenovky ČSAD, ale jezdíme s vozy v barvách DPÚK. Jen z Ústí nad Labem nás přešlo do ČSAD padesát," uvedl dnes jeden z řidičů, který si kvůli napjaté situaci ve firmě nepřál být jmenován.

Českolipská firma nyní narychlo sháněla čtyři stovky autobusů, aby mohla začít provozovat dopravu od 9. září. Dopravce vyhrál výběrové řízení na nástupnictví po DPÚK s cenou 27,50 koruny na kilometr. Smlouvu má do konce roku s jejím možným prodloužením do 1. června 2007. "Krátkodobý termín kontraktu a nízká cena se odrazí v tom, že nepočítáme s náklady na obnovu vozového parku," uvedl ředitel ČSAD Česká Lípa David Mahdal. Šéf společnosti také například netuší, zda převezme její odbavovací systém na čipové karty, protože neví, zda se mu jeho provozování vyplatí.

Co se stane s autobusy, které vlastní DPÚK, firma zatím nesdělila. "Postaráme se o ně jako dobří hospodáři," uvedl Knecht s tím, že možností, jak dopravce s autobusy naloží, je podle něj několik. Společnost ČSAD Česká Lípa si zatím podle něj žádný autobus od DPÚK nepronajala.

DPÚK se dostal do sporů s vedením Ústeckého kraje, protože na letošní rok navrhla Ústeckému kraji na dotovaných spojích cenu 39 korun za kilometr. Z té asi 14 korun zaplatí cestující, zbývající peníze měl doplatit dopravci kraj. Ten s tím ale nesouhlasil a s dopravcem k 1. květnu rozvázal smlouvu. Knecht tvrdí, že se tak stalo protiprávně. Kraj navíc uvedl důvod, který podle DPÚK není pravdivý - že je provoz autobusů DPÚK příliš drahý. Kvůli sporu na začátku srpna v regionu čtyři nejezdila řada autobusových spojů.

"DPÚK končí proto, že se jej hejtman kraje Jiří Šulc rozhodl protiprávně zlikvidovat tím, že mu nejprve přestal za služby platit a poté mu nařídil jezdit jen od 8. srpna do 8. září," uvedl dnes Knecht. "Podnikatelské rozhodnutí DPÚK bych nechtěl komentovat. Pro kraj je důležité, že od 9. září má zajištěného náhradního dopravce," uvedl dnes náměstek hejtmana Petr Fiala.

Hejtman přikázal 8. srpna dopravci takzvaným vrchnostenským nařízením, že spoje na ztrátových linkách musí provozovat až do 8. září. O prázdninách ale nejezdily školní autobusy, a tak se na ně vrchnostenské nařízení nevztahuje. Otázku, kdo bude mezi 4. zářím a 8. zářím dopravovat v kraji děti do školy, kraj zatím s dopravcem řeší. Pokud dopravce odmítne spoje vypravit, kraj mu to s největší pravděpodobností přikáže jako na začátku srpna.

Celá kauza bude mít dohru u soudu. DPÚK se u něj chce domoci rozhodnutí o tom, že vypovězení smlouvy ze strany kraje bylo neplatné a že byl oprávněn přerušit provoz autobusů, když mu kraj za dopravu neplatil.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK