První obchody začnou nabízet vánoční zboží již v říjnu

07.09.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 7. září (ČTK) - Obchodníci si letos opět pospíší se zahájením předvánočního prodeje. První tuzemské prodejny začnou nabízet vánoční zboží již v říjnu, aby co nejvíce zužitkovaly nejsilnější nákupní období v roce. Obchodní řetězce kvůli nadcházející vánoční nákupní horečce otevřou ve zbývající části letošního roku také několik nových prodejen. Dalšímu velkému náporu zákazníků budou obchody čelit hned po Vánocích, kdy zahájí velké výprodeje sezónního zboží.

"Vánoční nabídku zákazníkům představíme v polovině října. Rozsáhlé průzkumy totiž ukazují, že mnoho zákazníků se chce připravit na vánoční svátky v předstihu, aby se vyhnuli vánočnímu shonu a nervozitě, řekla mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Jana Matoušková. O něco později zavládne vánoční atmosféra v hypermarketech Hypernova a supermarketech Albert. "Letos zahájíme vánoční prodej v listopadu, tedy podobně jako loni," uvedl Libor Kytýr ze společnosti Ahold, která Hypernovy a Alberty provozuje.

Obchodníci se těší, že Češi díky rostoucím mzdám letos za dárky a potraviny na vánoční stůl utratí více peněz než loni. Maloobchodní tržby se totiž od začátku letošního roku rychle zvyšují a například v červnu meziročně vzrostly o 8,3 procenta. Loni Češi v předvánočním období v obchodech podle odhadů ekonomů utratili zhruba 233 miliard korun, což bylo meziročně o čtyři procenta více.

"Vánoce jsou tradičně nejsilnějším obdobím maloobchodníků v roce. Věříme proto, že i letos bude tato tradice pokračovat," poznamenal Kytýr. Podle něj si o vánočních svátcích hodně lidí dopřává lepší zboží, které je dražší. "Týká se to hlavně potravin, takže v nabídce bývají luxusní čokolády, exotické ovoce a zelenina, dárkové koše a kvalitní víno a alkohol," dodal.

Kromě zajištění pestré nabídky vánočního zboží se nyní pozornost obchodníků soustředí i na včasné otevření plánovaných prodejen, aby v jejich pokladnách skončila co největší část z vánočních útrat. Například Tesco v první polovině letošního roku otevřelo tři nové obchody a do konce roku chce zprovoznit dalších deset. "Budou to jak větší hypermarkety s prodejní plochou okolo 3000 až 4000 metrů čtverečních, tak i malé supermarkety, které jsou určeny pro rychlý a pohodlný nákup," podotkla Matoušková. Také společnost Ahold chce do konce letošního roku otevřít novou Hypernovu v pražském nákupním centru Šestka.

Obchodníci do souboje o tučné vánoční útraty nasadí i atraktivní zboží a někteří z nich své letošní trumfy zatím tají. "Vánoční hity připravujeme jako překvapení do vánočního katalogu, takže je nyní nemůžeme zveřejňovat," uvedl Kytýr. Podle Matouškové budou mezi letošní vánoční trháky patřit například interaktivní panenky. "V oblasti dekorací představíme úplnou novinku. Budou to barevné umělé stromky, které se loni dočkaly obrovské popularity mezi zákazníky britských obchodů Tesco," uvedla.

Navzdory tomu, že se téma Vánoc objevuje v obchodech čím dál dříve, spotřebitelé podle průzkumu společností Unilever a RDSi odsouvají hlavní nákupy vánočních dárků na stále pozdější dobu. Lidé totiž mají málo času a obchody jsou dobře zásobené, takže z pestré nabídky lze vybírat i na poslední chvíli.

"Mnoho zákazníků opravdu nechává nákupy na poslední chvíli. V týdnu před Vánocemi se ve velké míře prodávají dárky ve vyšší cenové relaci z oblasti elektra nebo hraček," podotkla Matoušková. Předvánoční prodej potravin má naopak neměnný řád. "Na Mikuláše se kupují čokolády, pak se nakupují věci potřebné k pečení a nakonec potraviny na štědrovečerní stůl," řekl Kytýr.

Podle Matouškové v posledních letech stále více českých zákazníků vyráží na vánoční nákupy v noci, kdy v obchodech není tak rušný provoz. Non-stop má otevřeno například většina hypermarketů Tesco. "Očekáváme, že letos bude o noční nákupy zájem zase o něco větší," uvedla Matoušková.

Mezi oblíbené vánoční dárky patří v ČR elektronika, počítače, mobilní telefony, videohry, kompaktní disky a filmy na DVD, roste také zájem o propracované značkové hračky. Stále se hodně kupují knihy a nezřídka se daruje i oblečení. Každý šestý dárek je podle odhadů společnosti Unilever z oblasti kosmetiky, stále populárnější jsou kosmetické balíčky. Nejlépe se o Vánocích prodávají parfémy, vody po holení, deodoranty a výrobky osobní péče.

Hodně lidí s nákupem vyčkává na povánoční výprodeje, kdy ceny sezónního zboží každoročně klesají o desítky procent. Například společnost Tesco Stores ČR loni hned po vánočních svátcích zlevnila až o 50 procent textil, vánoční dekorace, laskominy a hračky.

Útraty Čechů za vánoční dárky v posledních letech stagnují a jejich průměrná výše se podle průzkumu společnosti Factum Invenio pohybuje kolem 4600 korun. Lidé na druhou stranu více investují do nákupu jídla a nápojů určených pro vánoční stůl. Tyto výdaje domácností loni podle odhadu Factum Invenio vzrostly na 3695 korun z předloňského průměru 3085 korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK