DPÚK: Více dopravců v Ústeckém kraji prodraží dopravu

14.09.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Ústí nad Labem 14. září (ČTK) - Zajištění základní dopravní obslužnosti několika dopravci vyjde Ústecký kraj dráž, než když provozoval linky pouze Dopravní podnik Ústeckého kraje (DPÚK), tvrdí mluvčí DPÚK Marek Ženkl. Představitelé Ústeckého kraje to ale odmítají. Kraj má zatím zajištěny pravidelné spoje v 10 z 15 oblastí regionu. V pěti oblastech, kde ale jezdí téměř polovina linek z celkového rozsahu dopravy v kraji, zatím cestující přepravuje pouze příležitostná doprava.

Podle mluvčího sice Ústecký kraj tvrdí, že má zajištěnu pravidelnou dopravu v 10 z 15 oblastí regionu, ve skutečnosti to ale znamená, že autobusy nových dopravců zajišťují jen 103 ze 196 dotovaných linek a jen poloviční rozsah z 11 milionů kilometrů, které na nich spoje DPÚK ročně najezdily.

"Tím, že představitelé Ústeckého kraje rozdělili kraj do 15 oblastí a mezi více dopravců, k zajištění dopravy nebude stačit pouze 300 autobusů, jak tomu bylo u DPÚK, ale o přibližně 100 autobusů více," uvedl Ženkl. Autobusy DPÚK se podle něj v případě potřeby zastupovaly a pokrývaly linky v různých oblastech. Noví dopravci budou kromě většího počtu autobusů potřebovat také více řidičů, a tím se zvýší jejich náklady, uvedl Ženkl.

Ústecký kraj odmítá, že by byl nový systém dopravy mnohem dražší, než kdyby kraj platil to, co po něm požadoval DPÚK. "Zatímco noví dopravci provozují veřejnou linkovou dopravu za cenu okolo 30 korun za kilometr, původní požadavek DPÚK činil 39 korun za kilometr," uvedl dnes František Janačík z tiskového oddělení kraje.

Od 18. září se pravidelné dopravy dočkají obyvatelé Šluknovska. Kraj již podepsal smlouvu s ČSAD Semily, které tu již nyní ze 100 procent pokrývá všechny linky příležitostnými spoji. "Příležitostná doprava je z 80 procent zajištěna na západě a východě Českého středohoří a na Teplicku, ze 40 procent na Štětsku," odhaduje aktuální stav Jakub Jeřábek z krajského odboru dopravy. Na Štětsku bude jeho slov pravidelnou dopravu zajišťovat nejspíše ČSAD Střední Čechy, na Teplicku Dopravní podnik Teplice a ve východní části Českého středohoří firma Zdar ze Žďáru nad Sázavou. O dopravci pro západní část Středohoří se teprve jedná.

Výpadky autobusové dopravy jsou důsledkem krize, s níž se region potýká od začátku srpna. V pátek skončil s provozováním 2100 dotovaných spojů DPÚK, který měl s krajem dlouhodobé spory a v srpnu na čtyři dny zastavil dopravu. Kraj proto uzavřel dohody s novými dopravci, jejichž autobusy už pravidelně jezdí v deseti z 15 oblastí kraje. Problémy jsou zatím ve východní a západní části Českého středohoří, na Teplicku, Šluknovsku a v okolí Štětí, kde nepravidelně jezdí příležitostná doprava.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK