Odbory prý nemohly prověřit stížnosti řidičů ČSAD Slaný

18.09.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Ústí nad Labem 18. září (ČTK) - Inspektoři Odborového svazu dopravy chtěli zkontrolovat dodržování bezpečnosti práce u řidičů ČSAD Slaný, kteří pomáhají zajišťovat autobusovou dopravu v Ústeckém kraji. Z firmy ale předčasně odešli, protože nedostali potřebné podklady, řekl předseda svazu Luboš Pomajbík. Ředitel ČSAD Slaný Karel Vodička ČTK ale sdělil, že kontrola dosud neskončila. Podklady prý měl dopravce připravené. Odbory ke kontrole vedly stížnosti řidičů, že kvůli přesčasům nemají dostatek času na řádný odpočinek.

"Chtěli jsme proto podklady za srpen a září, ale dostali jsme jen jednotlivé doklady z července, které na sebe nenavazovaly," poznamenal Pomajbík. Odboráři se proto podle něj již obrátili na Státní úřad inspekce práce. "Až najdeme společný termín, do ČSAD Slaný se vrátíme i s inspektory tohoto úřadu," zdůraznil Pomajbík.

Vodička uvedl, že kontroloři z odborů byli dnes ve firmě od 08:15 a předčasně odešli kolem 14:00. Kdyby zůstali déle, dostali by další podklady, řekl Vodička. Připomněl, že firma má k dispozici zatím srpnové údaje, doklady o zářijovém provozu zatím pohromadě nejsou. Kontroloři řekli, že přijdou opět za týden v pondělí, uvedl Vodička. Kontrolu považuje tedy za neukončenou, takže se k jejím výsledkům zatím nechce vyjadřovat. Popřel, že by firma nutila jezdit řidiče bez nároku na řádný odpočinek.

Českomoravská konfederace odborových svazů (ČMKOS) vyzvala ministerstvo dopravy a inspekci práce k tomu, aby situaci v autobusové dopravě v Ústeckém kraji prošetřily. Podle největší odborové centrály v Česku se při zajišťování dopravní obslužnosti v regionu "vážně porušují bezpečnostní předpisy". ČTK to dnes řekla mluvčí ČMKOS Jana Kašparová.

Ústecký kraj zažil dopravní kolaps začátkem srpna, kdy na čtyři dny přestaly jezdit autobusy Dopravního podniku Ústeckého kraje (DPÚK). Samospráva smlouvu dopravci vypověděla, protože požadoval pro letošek na uhrazení ztráty z osobní dopravy 315 milionů korun. Loni dostal od kraje 180 milionů korun. Do 8. září ještě zajišťoval dopravu DPÚK na základě tzv. vrchnostenského nařízení krajského úřadu. Nyní jezdí na autobusových linkách v regionu několik dopravců. V některých oblastech problémy přetrvávají, linky prý jezdí příležitostně.

"Podle zjištění odborářů jsou řidiči z jiných regionů vysíláni na výpomoc řešit dopravní kolaps na Ústecku v rozporu s bezpečnostními předpisy, nemohou dodržovat bezpečnostní grafikon jízd a řídí autobusy nad přípustné limity takzvaného vyježdění," uvedla Kašparová. Podle odborů řada náhradních autobusů nesplňuje navíc technické požadavky. Nelze do nich například naložit dětský kočárek či invalidní vozík. Konfederace zdůraznila to, že porušování předpisů ohrožuje zdraví a život cestujících i řidičů.

Právníci ČMKOS nyní situaci dál posuzují. Zkoumají, které další instituce by se mohly stavem dopravy na Ústecku zabývat a případ řešit.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK