E.ON sdělil, že podle prvních šetření problém zřejmě vzniknul v přenosové síti na severozápadě Německa, kde vzniklo přetížení. Vedle Německa a Francie se výpadky elektřiny projevovaly i v některých oblastech Rakouska, Belgie, Itálie a Španělska. Podle agentury AP se zastavily vlaky, řada lidí uvízla ve výtahu a miliony domácností se ocitly ve tmě.
"Může to souviset s odpojením části sítě s velmi vysokým napětím, k němuž jsme sáhli v Dolním Sasku asi půl hodiny před výpadkem," uvedl E.ON. Firma tam podle plánu odpojila vedení přes řeku Emži, aby umožnila jedné z lodí bezpečně proplout.
"Po 22:00. hodině tato vlna způsobila automatické ochranné odpojení několika elektrárenských bloků," řekla mluvčí společnosti ČEZ Eva Nováková. "Za 50 minut se podařilo bloky do sítě znovu připojit. Nicméně uvedený vliv v přenosové soustavě se přenesl i do distribuční sítě. Domácností se nedotkl, ale již nyní víme o jednom podniku, který byl výpadkem postižen, a tím byla automobilka Škoda Auto," řekla.
Do hluboké tmy se až na 90 minut ponořila část Francie včetně několika oblastí v Paříži. Podle předsedy odborového svazu CGT Maurice Mariona byl výpadek nejhorší za posledních 30 let a zasáhl především východní oblasti země. Problémy se začaly objevovat po 22:00. hodině místního času, avšak někde se dodávky elektřiny obnovily po pár minutách.
"Výpadek proudu v západní Evropě vedl k tomu, že se energetická soustava v Evropě rozpadla na tři autonomní systémy: jihovýchodní Evropu, střední Evropu a západní Evropu. V Česku tak vznikl výkonový přebytek, a tím pádem bylo elektřiny dostatek," řekla mluvčí České energetické přenosové soustavy (ČEPS) Jana Jabůrková.