HN: Vlaky zastaví u hranic krajů, lidé budou muset přestupovat

08.11.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 8. listopadu (ČTK) - Přejíždět osobním vlakem z kraje do kraje bude od 10. prosince obtížnější. Zatímco dnes lze jet jedním vlakem, podle nového jízdního řádu to v desítkách případů půjde jen s přestupem. Důvod je podle krajů čistě ekonomický. Informují o tom Hospodářské noviny (HN). Například cestující na desetikilometrovém úseku mezi Kadaní v Ústeckém a Pernštejnem v Karlovarském kraji bude muset v půli cesty přestoupit na jiný vlak.

"Vypravování dlouhých osobních vlaků stojí obrovské peníze. Je pravda, že ustupování z komfortu pro cestující je zčásti nesprávné, ale těch cestujících, kterých se změna dotkne, není mnoho," řekl HN ředitel Integrovaného dopravního systému Karlovarského kraje Zdeněk Kusý.

České dráhy tvrdí, že jezdí podle toho, co si objedná kraj. "Dosud se jezdilo bez přestupů, protože to tak kraje chtěly. Teď to chtějí jinak," řekl mluvčí drah Aleš Ondrůj. Nový model osobní dopravy obhajuje argumentem, že podobně to funguje v zahraničí. Například v Rakousku podle jeho slov také mezi jednotlivými spolkovými zeměmi osobní vlaky nejezdí.

Například na trati Karlovy Vary - Chomutov budou lidé přestupovat v Klášterci nad Ohří, na trati Plzeň - České Budějovice v Horažďovicích. I na trase z České Třebové do Brna budou muset cestující přestupovat. Jako hraniční byla určena zastávka Letovice. Místní lidí však mají obavy, že zdejší nádraží není na nápor cestujících stavěné. "Teď třeba řešíme, jak rozšířit parkoviště před nádražím, a ještě musí proběhnout jednání kvůli úpravám vlastního nástupiště," řekl HN tajemník letovického úřadu Radek Procházka.

"Počet cestujících v úseku Brno - Blansko je zhruba desetinásobný oproti úseku Letovice - Česká Třebová," uvedl ředitel společnosti Koordinátor integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje Jaromír Holec. Provozovat pěti- až šestivozové soupravy na celé trati, když na zhruba poloviční části tratě stačí poloviční souprava, není podle něj ekonomické.

Podle experta na železniční dopravu Petra Kadeřábka však změny zjevné finanční úspory nepřinesou. "Moc lidí tím neutrpí, ale také si nemyslím, že by rozdělení vlaků výrazně zefektivnilo provoz vlaků," uvedl.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK