Nový jízdní řád ČD přinese od 10. prosince nové spoje i zdražení

22.11.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 22. listopadu (ČTK) - Nový jízdní řád Českých drah, který vstoupí v platnost 10. prosince, přinese cestujícím řadu změn. Celkově začne jezdit o 5,5 procenta vlaků víc, a to především dálkových spojů na objednávku ministerstva dopravy. Na druhou stranu musejí cestující počítat například s komplikacemi při cestě regionálními spoji z jednoho kraje do druhého. Cestující také čeká zdražení zákaznických a zpátečních jízdenek. Jízdní řád dnes představily ČD na tiskové konferenci.

Zákaznické a zpáteční jízdenky pro trasy nad 50 kilometrů podraží zhruba o 12 procent. Podle ředitelky osobní dopravy Luďky Hnulíkové se zákaznické jízdné sjednotí na všech tratích na 30 procentní slevě z běžného jízdného. "Všem cestujícím tak bude poskytnuta stejná sleva," řekla Hnulíková. Dosud měly ČD na zákaznické jízdné samostatné tarify, které nebyly vázány na plnou cenu.

Ostatní ceny se nemění. Stejné zůstane obyčejné jízdné, nezmění se ani cena síťových jízdenek a kilometrické banky. Majitelé zákaznických karet budou moci také využít nové služby eLiška. Ta zavádí jednotnou cenu 140 korun za jízdenku mezi dvěma krajskými městy. Cena platí pouze při nákupu na internetu a platbě kartou.

Nejviditelnější změnou je prodloužení trasy souprav Pendolino z Prahy do Bratislavy a Vídně. Do Bratislavy bude jezdit pendolino jednou denně, do Vídně dvakrát za den. Poprvé tak začne pravidelně jezdit do zahraničí. Do Bratislavy bude jezdit pendolino pod staronovým názvem Slovenská strela a poprvé v historii přesáhne průměrná rychlost na této trase 100 kilometrů v hodině. V provozu budou mít dráhy celkem šest souprav, sedmá bude v záloze.

Dráhy také plánují urychlit spojení mezi Prahou a Ostravou. Pendolino ji má urazit za tři hodiny a devět minut, tedy o 13 minut rychleji než dosud. Nově začnou jezdit tři páry vlaků EuroCity z Prahy do Žiliny přes Horní Lideč, čímž cestující uspoří asi 50 minut. Nyní tyto spoje jezdí přes Bohumín. Díky tomu se na EuroCity napojí města Vsetín a Valašské Meziříčí, Bohumín o ně přijde. Získá ale spojení z Bohumína napříč Moravou až do Bratislavy vlakem IC Moravia. Více rychlíků začne jezdit také na trase Pardubice - Liberec, Brno - Ostrava nebo Praha - Ústí nad Labem.

Zdržení pravděpodobně čeká zákazníky cestující některými regionálními vlaky. Na některých trasách budou muset na hranici kraje vystoupit a přestoupit do vlaku, který objednává sousední krajský úřad. Týká se to například trati Brno - Česká Třebová, která prochází územím Jihomoravského a Pardubického kraje. Cestující v regionálních osobních vlacích budou nově přestupovat v Letovicích. Podobně na tom budou cestující z Chomutova do Karlových Varů. To je dáno rozdílnými požadavky krajů, které regionální dopravu objednávají. Na šesti regionálních tratích také ČD zcela ukončily provoz, protože si kraje žádné spoje neobjednaly.

Od nového jízdního řádu se ČD poprvé připojí k evropské síti nočních spojů EuroNight. Dráhy zavedou přímé noční spojení z Prahy do německého Wiesbadenu se zastavením na letišti ve Frankfurtu nad Mohanem a přímou přestupní vazbou na francouzský rychlovlak TGV do Paříže. Na nočních spojích kategorie EuroNight jezdí vlaky, které spojují největší města a hospodářská centra. Vozy mají vysoký komfort a od půlnoci do 6:00 zastavují pouze omezeně. Aby se mohly ČD do noční sítě připojit, musely zakoupit 12 nových lůžkových vozů od společnosti Siemens Kolejová vozidla. Cenu zakázky Siemens odmítl zveřejnit, ČTK čeká na vyjádření ČD.

Po roční přestávce se turisté dočkají opět autovlaku Jadran Expres. Ten začne jezdit v létě z Prahy do Splitu každý den jako pravidelný spoj.

Dráhy chtějí pokračovat v modernizaci infrastruktury a do roku 2010 by tak měla všechna města v ČR nad 20.000 obyvatel mít rekonstruovaná nádraží. Do modernizace vozového parku chtějí dráhy v roce 2007 investovat asi 2,3 miliardy korun.

Za osm měsíců letošního roku přepravily České dráhy více než 118,1 milionu cestujících. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku to představuje nárůst počtu cestujících o 2,4 milionu. Přesto se každoročně potýkají se ztrátou, jejíž kumulovaná výše je asi 2,1 miliardy korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK