Obchody Ahold chtějí nabídnout cashback i klientům dalších bank

23.11.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 23. listopadu (ČTK) - Peníze u pokladen tuzemských obchodů si zřejmě již příští rok bude moci vybírat více lidí než nyní. Společnost Ahold, která v listopadu zprovoznila ve svých bezmála 300 prodejnách takzvaný cashback pro klienty Československé obchodní banky (ČSOB) a Poštovní spořitelny, chce tuto službu poskytovat i zákazníkům ostatních bank. Termín rozšíření podle vedení Aholdu záleží na dohodě mezi bankami a provozovateli platebních systémů.

Cashback je oblíbený v západní Evropě či Spojených státech a v budoucnu by jej měli v tuzemsku nabízet i další obchodníci a banky.

"V prodejnách Albert a Hypernova jsme již nyní technicky připraveni rozšířit službu cashback o další peněžní ústavy. Musí však nejprve dojít k dohodě mezi bankovními subjekty a kartovými společnostmi na českém trhu ohledně vypořádání nákladů spojených s touto službou," řekl Libor Kytýr ze společnosti Ahold Central Europe. Alios Ooms z české pobočky Aholdu týdeníku Strategie nedávno řekl, že službu cashback by klienti jiných bank mohli v prodejnách Albert a Hypernova využívat již příští rok. "Termín rozšíření cashbacku je v rukou finančních institucí," podotkl dnes Kytýr.

Podmínkou pro výběr hotovosti u některé z více než 2500 pokladen supermarketů Albert či hypermarketů Hypernova je nyní nákup zboží v hodnotě nejméně 300 korun. Klienti ČSOB a Poštovní spořitelny si pak mohou zdarma pomocí platební karty u pokladny obchodu vybrat až 1500 korun. Zájem o cashback se postupně zvyšuje. Lidé od 8. listopadu u pokladen Albertů a Hypernov vybrali zhruba 2,6 milionu korun.

V Česku se cashback teprve zavádí. Prvním velkým obchodníkem nabízejícím tuto službu je od srpna síť elektroprodejen Datart, jde ale jen o úvěrové karty Datart od společnosti Cetelem. O výběru peněz u pokladen uvažují i další obchodníci. Například vedení sítě 11 hypermarketů Globus s rozhodnutím o zavedení cashbacku vyčkává na to, až tuto službu umožní více bank. "Každopádně tuto možnost (zavedení cashbacku) sledujeme," řekl Boris Malý ze společnosti Globus ČR.

Společnost MasterCard nyní o podmínkách provozování cashbacku jedná s bankami. "Ze strany MasterCard jsou systémy k poskytování služby cashback připraveny a můžeme potvrdit, že tuzemské banky mají o poskytování této služby zájem," řekl generální ředitel společnosti MasterCard Europe pro Českou republiku, Slovensko a Polsko Ján Čarný. Dodal, že zhruba polovina bank, se kterými MasterCard jedná, se již na zavedení cashbacku připravuje. "Tento proces bude dokončen na konci prvního čtvrtletí roku 2007. Pak už bude opravdu záležet jen na bankách, kdy začnou službu svým klientům nabízet," uvedl Čarný.

Také konkurenční asociace Visa jedná o podmínkách služby se všemi tuzemskými bankami. Visa nedávno oznámila, že u jejích karet bude služba výběru hotovosti u obchodníka plně zavedena v roce 2007. Česká spořitelna podle dřívějšího vyjádření zavede cashback nejdříve ve čtvrtém čtvrtletí 2007. Rychleji by mohla výběr hotovosti u obchodníků spustit Komerční banka, a to v první polovině příštího roku.

Vedle klientů bank, kteří zavedením služby získají větší možnost výběru hotovosti, přinese cashback podle odborníků výhody i obchodníkům. Pro ně to bude znamenat menší odvody hotovostí, neboť držitelé karet jim část hotovosti odčerpají, a také vyšší zájem lidí o nákupy.

V zahraničí se využívání služby cashback liší stát od státu. Běžně je služba dostupná již několik let například v USA, Švédsku, Dánsku nebo ve Velké Británii. Letos bude služba zavedena podle asociace Visa v Itálii a Polsku. V USA využívají službu lidé především pro rychlé doplnění peněz na drobné vydání a obchodníci se běžně při platbě kartou ptají klientů, zda nechtějí "nějakou hotovost". Výběry nejsou zpravidla zatíženy poplatky.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK