Rekonstrukce pražského hlavního nádraží začne 14. prosince

28.11.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 28. listopadu (ČTK) - Dlouho plánovaná rekonstrukce pražského Hlavního nádraží začne 14. prosince. Nádraží se během pěti let změní na moderní centrum s obchody, restauracemi a bankami, které budou využívat nejen pasažéři, ale i obyvatelé Prahy. Celá rekonstrukce se uskuteční ve čtyřech etapách a bude stát miliardu korun. Na tiskové konferenci to dnes sdělil Enrico Aliotti, generální ředitel italské firmy Grandi Stazioni (GS), která je investorem stavby.

Obnova nádraží bude trvat celých pět let, protože stavebníci musí zachovat vlakový provoz v plném rozsahu a narušen nesmí být ani provoz metra. Dalším důvodem je zchátralost secesní Fantovy budovy, kde je nutné provést důkladné restaurátorské práce. Návrat společenského života do původní budovy je jedním z cílů rekonstrukce. "Chceme nádraží nejen opravit, ale především otevřít pro všechny obyvatele a začlenit do života metropole," řekl Aliotti.

Firma podle něj zvolila takové architektonické řešení, které eliminuje prostory, kde by se mohli zdržovat lidé bez domova, narkomani nebo žebráci. Právě tyto skupiny obyvatel dnes svou přítomností znepříjemňují cestujícím pobyt v prostorách nádraží. Kvůli bezpečnosti budou nádraží hlídat i bezpečnostní kamery a úpravami projde i nechvalně proslulý park před nádražím.

Autorem projektu je architekt Patrik Kotas, který se specializuje na dopravní stavby. Navrhl například stanici metra Rajská zahrada. Rekonstrukce se uskuteční ve spolupráci veřejného sektoru a soukromého kapitálu, tzv.projekt PPP. Grandi Stazioni investuje jednu miliardu korun, z toho si 500 milionů půjčí od Živnostenské banky, druhou polovinu zaplatí z vlastních zdrojů. Na oplátku dostane budovy hlavního nádraží do 30letého pronájmu a bude komerčně využívat veškeré plochy. Kvůli tomu také České dráhy vyklidí některé své prostory, například kanceláře.

Po skončení oprav chce firma GS na nádraží přivést renomované zahraniční značky a řetězce, jednat však hodlá také s českými obchodníky. Ze současných nájemců zůstane například řetězec Pont. Obchodníkům na nádraží nyní končí smlouvy na dobu určitou nebo jsou ve výpovědní lhůtě a po etapách budou nádraží opouštět. Aliotti věří, že po rekonstrukci se podaří do nového společenská centra metropole nalákat až 150.000 návštěvníků denně.

Pražské Hlavní nádraží je největším nádražím v České republice, denně odbaví až 100.000 cestujících a vytváří asi 10 procent tržeb ČD z osobní dopravy. Poslední velkou úpravou prošlo nádraží v roce 1979, kdy byla dokončena nová budova směrem do Vrchlického sadů.

Zároveň s rekonstrukcí pražského nádraží začne GS opravovat i nádraží v Mariánských Lázních a Karlových Varech.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK