Deloitte: Tržby největších řetězců ve světě vzrostly na 65 bil.Kč

23.01.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 23. ledna (ČTK) - Tržby 250 největších světových obchodníků vzrostly v období od července 2005 do června 2006 o 8,4 procenta na rekordních 3,01 bilionu dolarů (zhruba 65 bilionů korun). Ve své nejnovější studii to uvádí výzkumná, poradenská a účetní společnost Deloitte Touche Tohmatsu. Lidé tak na svou osobní spotřebu utratili v největších globálních řetězcích každou vteřinu 90.000 USD (asi dva miliony korun) a každou minutu 5,4 milionu dolarů.

Nejrychleji, o 20,3 procenta, rostly tržby v Latinské Americe. Ačkoli světová ekonomika vykazuje znaky nerovnováhy, rok zakončený červnem 2006 byl pro většinu největších globálních maloobchodních firem příznivý. "Jen 49 firem, tedy necelá pětina z 250 největších, ve sledovaném období vykázala pokles obratu," uvádí studie.

Udržení výsledků do budoucna ale nebude podle ředitele pro spotřebitelské odvětví Deloitte Research Iry Kalishe lehké. Podle něj obchodníci v uplynulých letech dobře vydělávali na dovozu levného zboží z rozvojových zemí. "Změna politického klimatu a názory spotřebitelů se ale mění, ceny zboží z rozvojových zemí rostou a obchodníky to může přinutit ke hledání domácích dodavatelů, kteří ale budou dražší," konstatoval.

V Česku z nejvyšší světové ligy podle studie působí 36 maloobchodních společností. Desítce největších vzrostly loni podle předběžných výsledků analytické firmy Incoma Research maloobchodní tržby meziročně o 32,9 miliardy na 261,3 miliardy korun.

První místo na žebříčku největších obchodníků v ČR loni poprvé patřilo s odhadovanými tržbami 43,5 miliardy korun německé skupině Schwarz, která v Česku provozuje síť hypermarketů Kaufland a diskontních prodejen Lidl. V roce 2005 byla druhým největším obchodníkem. Skupina Schwarz na prvním místě vystřídala společnost Makro Cash&Carry, která loni s tržbami 38,3 miliardy korun skončila až na čtvrtém místě. O druhé a třetí pořadí se s tržbami 38,5 miliardy korun dělily obchodní řetězce Ahold a Tesco. V roce 2005 byl Ahold třetí a Tesco páté.

Loňské tempo růstu tržeb řetězců působících v ČR bylo rychlejší než v roce 2005, kdy desítka největších obchodníků zvýšila tržby zhruba o 13 miliard korun. Kalish ale míní, že tempo růstu se blíží ke svému zenitu. "Napovídají tomu dva neklamné signály: řetězce míří do menších a malých sídel a dochází ke konsolidaci," uvedl a připomněl, že loni například britské Tesco odkoupilo tuzemskou síť od francouzského Carrefouru, své potravinové obchody prodal Aholdu Julius Meinl. Řetězec Delvita koupila německá skupina Rewe. V současné době se Meinl zbavuje i řetězce 130 drogerií Droxi, které kupuje německý Schlecker.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK