Města trápí zastaralá autobusová nádraží

28.01.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 28. ledna (ČTK) - Mnohá krajská města trápí zastaralá autobusová nádraží pro meziměstské spoje. Lidé by se však měli v následujících letech dočkat zlepšení, neboť v některých městech se chystá modernizace či výstavba nových autobusových terminálů. Ty nabídnou lepší služby a usnadní cestování. Rozsáhlá rekonstrukce za desítky milionů korun čeká chátrající pražské Ústřední autobusové nádraží na Florenci, investice do autobusových terminálů plánují také v Liberci, Ústí nad Labem či Olomouci.

Stotisícový Hradec Králové dokonce autobusové nádraží nemá vůbec. Obyvatelé a návštěvníci města na něj čekají téměř 50 let a autobusy odjíždějí z provizorních stání před vlakovým nádražím a z nedaleké panelové plochy. Moderní terminál měl být hotov v srpnu, ale kvůli potížím se složitou ocelovou konstrukcí se jeho dokončení zřejmě opozdí. Podobně v Liberci slouží lidem provizorní objekt poskládaný ze stavebních buněk, jimž ale v příštím roce vyprší výjimka k užívání.

Zato v jihočeské metropoli bude cestujícím od dubna sloužit zmodernizované dopravně-obchodní centrum, jehož stavba vyjde zhruba na 850 milionů korun. Českobudějovičtí získají projekt, který je ojedinělý tím, že autobusy budou jezdit na střeše objektu, kde vznikne moderní dopravní hala s nástupišti.

V Ostravě stálo vybudování nového terminálu 40 milionů korun, uvažované investice v dalších městech se pohybují v desítkách až stovkách milionů.

Údajně nejlepším nádražím, co do nabídky služeb i jejich kvality, se může pochlubit Plzeň, tvrdí ředitel ČSAD Autobusy Plzeň Miroslav Hucl. Firma do tamního centrálního autobusového nádraží investuje ročně nejméně milion korun. Jen na úklid haly vydá 100.000 korun měsíčně, dalších minimálně 50.000 Kč na úklid venkovních prostor.

Část peněz získávají provozovatelé nádraží z poplatků od autobusových dopravců. Ty se často pohybují až ve stovkách korun za jednotlivý vjezd. Například na Florenci je to za jeden vjezd na vnitrostátní lince 327 korun, na mezinárodní lince pak 774 korun.

V evropských metropolích, například Paříži, Londýně či Berlíně, lidem většinou slouží moderní autobusové terminály s napojením na ostatní druhy dopravy. Výjimkou je Vídeň, která klasické autobusové nádraží s vlastní halou vůbec nemá. V nedaleké Bratislavě pak chystají rekonstrukci zastaralé budovy autobusové stanice Mlynské Nivy. Měla by ji nahradit moderní stavba, která si vyžádá investici zhruba miliardu Sk.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK