Mýtné nejvíce vynáší na D1 mezi Velkým Beranovem a Měřínem

28.01.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 28. ledna (ČTK) - Nejvíce peněz na elektronickém mýtném zaplatili dosud dopravci na patnáctikilometrovém úseku dálnice D1 mezi Velkým Beranovem a Měřínem na Vysočině. Celkem se zde vybralo 8,7 milionu korun, z toho téměř 4,5 milionu ve směru do Prahy. Na tomto úseku se v době od 1. do 24. ledna uskutečnilo přibližně 70.000 mýtných transakcí v každém směru. Vyplývá to ze statistik společnosti Kapsch, která mýtný systém pro stát spravuje.

I na dalších místech žebříčku jsou většinou úseky nejstarší české dálnice. Druhým nejúspěšnějším ve vybírání peněz je úsek mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, kde se dosud na mýtném vybralo zhruba 7,4 milionu korun, mírně více opět ve směru do Prahy. Následuje jihomoravský desetikilometrový úsek Devět Křížů - Ostrovačice ve směru do Prahy.

Neznamená to však, že by nejvýnosnější úseky byly automaticky těmi s nejvyšší hustotou kamionové dopravy. "Finanční výnosnost ovlivňují dva faktory, zatíženost úseku a jeho délka," vysvětlil mediální zástupce Kapsche David Šimoník. Délka jednotlivých úseků je dána především vzdáleností dálničních výjezdů, dodal. Není tedy náhoda, že nejvýnosnější úsek je i jeden z nejdelších.

Teprve na šestém místě je západočeská dálnice D5 z Mýta do Rokycan směrem z Prahy, kde se na 12 kilometrech vybralo téměř 3,1 milionu korun. Více než tři miliony zaplatili dopravci ještě mezi Ostrovačicemi a Devíti Kříži při cestě do Brna.

Dálnice D1 žebříček 330 zpoplatněných úseků také uzavírá. Pouhých 50.000 se vybralo na dvou kilometrech mezi Mořicemi a Kojetínem; oba směry se dělí o výsledek zhruba rovným dílem.

O hustotě provozu vypovídá spíše než finance počet mýtných transakcí. Těch bylo nejvíce zaznamenáno na pražském okruhu R1 mezi Ořechem a Třebonicemi. Za téměř 92.000 transakcí zaplatili řidiči jen 1,16 milionu korun, protože jde pouze o tříkilometrový úsek. Podobně jsou na tom i další krátké úseky kolem pražské i brněnské aglomerace.

Mýtné se v České republice platí od 1. ledna na necelých tisíci kilometrech dálnic a rychlostních silnic, povinnost se zatím týká pouze vozů o hmotnosti 12 tun a více. Do čtvrtka 25. ledna se na mýtném vybralo přes 335 milionů korun, generální ředitel Kapsche Karel Feix odhaduje výnosnost za celý rok na 5,3 miliardy.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK