Filmová DVD ovládla český trh

30.01.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 30. ledna (ČTK) - Digitální video v loňském roce definitivně ovládlo český a slovenský trh, ze kterého vytlačilo klasické videokazety. Do českých a slovenských obchodů a videopůjčoven totiž loni distributoři prodali 2,582.276 filmů na DVD, zatímco videokazet bylo jen 362.796. Ještě v roce 2003 byl přitom poměr opačný. Filmových videokazet se tehdy v Česku a na Slovensku prodalo 1,883.137 kusů a DVD video disků 1,196.462.

"Digitální technologie DVD video během roku 2006 ovládla český trh s filmovými nosiči natolik, že naprostá většina firem přestala vydávat nové tituly na analogovém nosiči VHS video," řekl dnes novinářům generální ředitel distribuční společnosti DVD Group.cz Pavel Borowiec.

Prudce rostoucí prodej digitálního videa Borowiec přisoudil zejména tomu, že přístroje na jeho přehrávání loni vlastnilo již 42 procent českých domácností. V roce 2004 mělo DVD přehrávač nebo systém domácího kina pouze necelých 15 procent českých domácností a v roce 2005 jich bylo zhruba 28 procent.

V roce 2006 bylo podle něj v Česku prodáno rekordní množství DVD přehrávačů, domácích kin a DVD rekordérů. "Ve srovnání s předchozím rokem prodej vzrostl o 27 procent. Celkově se prodalo 677.973 kusů oproti 531.947 kusům v roce 2005," podotkl Borowiec, který rostoucí prodej těchto přístrojů přisoudil jejich nižším cenám.

Například ceny DVD rekordérů bez pevné paměti HDD v loňském roce podle Borowiece klesly na hranici 4000 korun a ceny přístrojů s pevnou pamětí během loňska prolomily hranici 10.000 korun, což mělo za následek zvýšení prodeje těchto přístrojů z 91.988 kusů v roce 2005 na 184.811 kusů.

"Prodej DVD přehrávačů i systémů domácího kina byl naopak nižší než v předchozím roce, avšak tento pokles nepřekonal deset procent," dodal Borowiec.

Distributoři ale za loňský rok hlásí pokles tržeb za filmová DVD, který přičítají hlavně digitálnímu pirátství a poklesu cen těchto nosičů. Zatímco v roce 2004 tržby distributorů za prodej DVD video do obchodů a videopůjčoven činily 729,646 milionu Kč, loni se tyto příjmy distributorů zastavily na 557 milionech korun. "Přitom z hlediska počtu prodaných kusů k dosažení tržeb v roce 2004 stačilo prodat 2,165.785 kusů, v roce 2006 k tomu bylo potřeba 2,582.276 kusů DVD video," uvedl Borowiec.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK