Sněmovna má odvrátit možnost zmatků s úhradou zdravotní péče

08.12.1999 | ,
POJIŠTĚNÍ


Výběr zdravotního pojistného je podle některých odborníků zajištěn i jinými předpisy než jen klíčovou zdravotnickou normou

Výběr zdravotního pojistného je podle některých odborníků zajištěn i jinými předpisy než jen klíčovou zdravotnickou normou.

Hrozba chaosem ve výběru pojistného nezastavila včera Senát od vrácení vládního zákona o pojišťovnictví dolní komoře. Senátoři vzali na vědomí, že tato norma, která má zpřísnit kontrolu činnosti pojišťoven, by měla zároveň prodloužit brzy končící platnost klíčového zdravotnického zákona, na jehož základě lze vybírat zdravotní pojistné. Jsou však přesvědčeni

, že projednali zákon o pojišťovnictví na mimořádné schůzi v předstihu. Když jej sněmovně vrátili s pozměňovacími návrhy, má podle nich dolní komora ještě čas návrh do konce roku znovu posoudit. A pokud by to nestihla, je si řada zákonodárců, ale i třeba odborníků např. ze Všeobecné zdravotní pojišťovny, jista, že by nějaký zvláštní zmatek nenastal. Existují, jak tvrdí, další právní předpisy a vyhlášky, na jejichž základě by bylo zdravotní pojistné placeno a po určitou dobu - než by byla přijata přímá novela zdravotnického zákona předložená už jiným ministrem než Davidem - odvráceny případné komplikace.

Senát považoval za důležité upravit předlohu tak, aby předem neupírala možnost veřejných zdravotních pojišťoven poskytovat komerční pojištění. Vláda navrhovala, aby uvedené pojišťovny ukončily komerční pojišťování do jednoho roku po nabytí účinnosti této normy. "Při absenci zákona o veřejném zdravotním pojištění, který by vyjádřil koncepční záměr v této oblasti, nelze tento zákaz připustit," objasnil schválen

é návrhy senátního zdravotního výboru zpravodaj Tomáš Julínek (ODS). Senátor František Bartoš (KDU ČSL, předseda zdravotního výboru) uvedl, že diskuse, která se včera odehrávala, byla diskusí ke zcela jinému zákonu než o pojišťovnictví. "Kdyby tady ležela nová předloha zákona o veřejném zdravotním pojištění, byla by tato diskuse legitimní. Šlo však o návrh jiného zákona, kterému se omlouvám, že takto dopadl kvůli zdravotnické legislativě, protože to byl dobrý návrh," dodal Bartoš.

Zrušení možnosti komerčního zdravotního pojištění by podle Julínka i Bartoše navíc přineslo problémy zhruba 6500 smluvním pojištěncům, mimo jiné cizincům a lidem bez státní příslušnosti, kteří nemohou být ze zákona pojištěni nebo nemají pokrytou ani urgentní péči vyplývající z mez

inárodních smluv. Senát také na návrh Jitky Seitlové (ODA) vypustil z předlohy zákona ustanovení, které do něj vložili poslanci a podle nějž by pojišťovny provozující neživotní pojištění platily hasičským sborům roční příspěvek na zábranu škod.

Předkladatel návrhu vicepremiér Pavel Rychetský (ČSSD) na obranu zákona zdůrazňoval, že je v plném souladu se směrnicemi EU. Senátorka Zuzana Roithová, která je členkou senátního výboru pro evropskou integraci, uvedla, že postoj vlády je účelovou manipulací s textem

směrnic EU pro tuto oblast. "Navrhovaný zákaz komerční činnosti zdravotních pojišťoven, jak nám ho postoupila dolní komora, je v evropských zemích výlučně vnitrostátní úpravou, která není dána komunitárním právem," vysvětlila.

Zdroj: HN z 8. 12. 1999

Autor článku

 

Články ze sekce: POJIŠTĚNÍ