Nakupujete na Vánoce vstupenky? Pozor na předražené vstupenky Viagogo

08.12.2022 | , Finance.cz
Spotřebitel


Chystáte se k Vánocům koupit vašim blízkým vstupenky do divadla či na koncert? Koupili jste si vstupenky online a najednou vám bylo strženo z účtu řádově více? Nebo jste zjistili, že vstupenky jsou neplatné? Jak se můžete bránit? Odstoupením ze smlouvy? A co je zač společnost Viagogo?

Vánoce jsou za dveřmi a vy se rychle snažíte koupit vstupenky pro blízké. Do vyhledávače zadáte jméno vašeho oblíbeného zpěváka a poté kliknete na první odkaz s názvem viagogo. A začínáte pomalu padat do pasti, ve které nakonec můžete zaplatit násobně více, ba co víc, některé vstupenky nemusí být vůbec platné.

Všichni jsme gogo, nakoupili jsme „výhodně“ na Viagogo

Nejlepší tah na stránce Viagogo je její vykřížkování

Zdroj: Shutterstock

Kdo je společnost Viagogo?

Viagogo založil v Londýně americký podnikatel Eric Baker a tato společnost nyní sídlí ve švýcarské Ženevě. Viagogo se zabývá sekundárním prodejem vstupenek a burzou vstupenek a sama se označuje jako druhá největší burza se vstupenkami na světě. Problém je v tom, že se stránky tváří jako primární prodejce a uživatele neustále nabádají, aby vstupenky koupil (formou toho, že zbývá posledních pár kusů a podobných marketingových tahů). Často za vstupenku, která stojí v řádech stokorun, přeplatí člověk násobně více. Celosvětově tato společnost nachytala již mnoho lidí a jenom na sociálních sítích mají skupiny založené podvedenými občany tisíce členů.

„Jsme druhou největší světovou burzou vstupenek na živé akce. Na všechny vstupenky se plně vztahuje naše záruka. Ceny jsou nastaveny prodejci a mohou být nižší či vyšší než původní kupní cena vstupenek."

Vaše Viagogo

Ďábel se skrývá v detailu. Viagogo není společnost, která přímo prodává vstupenky. U těchto prodejců musí být cena, která se uvádí, konečná včetně všech poplatků a daní. Bohužel společnost je pouze zprostředkovatel prodeje, tedy sekundární prodejce, a spotřebitel uzavře smlouvu s třetí osobou a nemusí vystupovat jako podnikatel. A právě na tomto faktu je vesměs celé podnikání založeno, což z něj činí podnikání na hraně legálnosti. 

Jaký je rozdíl v ceně vstupenek koupených přes Viagogo a normálními vstupenkami?

Na stránkách se vám ukáže přijatelná cena a po celém martyriu objednávky nakonec odkliknete OK a cena je následně 2–4× vyšší. Tak i tohle se může stát lidem, kteří nakupují přes Viagogo.

Konkrétní příklad, vstupenky na George Ezru, které na Ticketportalu stojí 1170 Kč za kus, se přes Viagogo dají koupit za 2184 Kč, tedy o 1014 Kč více, což je přibližně dvojnásobek původní ceny.

Je to legální, jak se bránit?

Zdá se to neuvěřitelné, ale ve většině případů se opravdu jedná o legální záležitost, protože jak již bylo zmíněno, společnost Viagogo je pouze zprostředkovatel prodeje. Jejím prostřednictvím se přeprodávají vstupenky, které již byly jednou zakoupeny (to české právo nezakazuje), spotřebitel tak smlouvu uzavírá s třetí osobou, která však nemusí být podnikatelem. V takovém případě, kdy prodávající nevystupuje v právním vztahu jako podnikatel, se ustanovení na ochranu spotřebitele nepoužijí. V ceně tedy nemusejí být započítány veškeré poplatky, které vás následně při výpisu z účtu zaskočí.

Problém ovšem zůstává v tom, že při objednávce se vám ukáže celková cena těsně před a někdy až po dokončení objednávky a také další informace uváděné na webových stránkách jsou na hraně nekalé obchodní praktiky. Takže se neváhejte obrátit na Českou obchodní inspekci, která by mohla společnosti Viagogo uložit sankce. Bohužel společnost má sídlo, které se nenachází v EU, takže se nelze obrátit na Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci. Můžete ovšem kontaktovat švýcarský dozorový orgán na ochranu spotřebitele, který se nazývá Eidgenössisches Büro für Konsumentenfragen (BFK), anglicky Federal Consumer Affairs Bureau (FCAB).

Mohu odstoupit od smlouvy, protože cena je příliš vysoká?

Bohužel odstoupení od smlouvy při zakoupení vstupenek ve čtrnáctidenní lhůtě není možné, protože se jedná o smlouvu, která patří mezi výjimky, při kterých není možné uplatnit právo na odstoupení.

Jestliže byla nová cena vstupenek v hrubém nepoměru k ceně původní, mohli byste požadovat zrušení smlouvy a s ním spojené navrácení peněžních prostředků, neboť se může jednat o neúměrné zkrácení. Nicméně co už je hrubý nepoměr, posoudí až soud.

Společnosti se daří a stížnosti podvedených zákazníků ze všech koutů světa přibývá, ale byznys jede dál.

Kterých koncertů a akcí se týkají tyto nevýhodné dražby?

Vedle zmíněného George Ezry se jedná například o koncerty The Weeknda, Celine Dion, Adrého Rieu či Marka Ztraceného.

V minulosti byla například na Laver Cup nabízena VIP vstupenka na tři dny za 435 tisíc korun. Dále bylo možné přes Viagogo zakoupit vstupenky na Davis Cup, Fed Cup, na festivaly Rock for People, Pohodu či na koncerty Coldplay, Rolling Stones, Boba Dylana a další akce a světové interprety. Za vstupenky mnoho lidí zaplatilo mnohonásobně více a některé lístky byly dokonce falešné, což se dozvěděli mnohdy až při kontrole u vstupu na danou událost.

Jak koupit pravé vstupenky za férovou cenu?

Nejlepší možností, jak vstupenky nakoupit, je prostřednictvím oficiálních stránek události, zpěváka či sportovního klubu. Dále si můžete koupit vstupenky přes různé portály, které jsou široce známé a rozšířené a jsou již zavedenými značkami (např. Ticketportal). Dejte si pozor rovněž na reklamní příspěvky ve vyhledávačích a také na příspěvky, jež jsou na prvních místech ve vyhledávači (Seznam, Google). Dejte si raději práci a čas při hledání a najeďte na oficiální stránky události. Jestliže si nejste ani tak jisti, raději lístky nekupujte, nebo kontaktujte někoho, kdo se v těchto věcech lépe orientuje.

Rovněž šiřte dále zprávy o předražených vstupenkách a vaše zkušenosti při podobných „šmelinách“. Pokud máte podobné zkušenosti, neváhejte napsat do naší právní poradny, kde vám poradíme řešení, které je pro vás nejvhodnější.

 

Autor článku

Michal Bureš

Michal Bureš

Šéfredaktor Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 4
Hlasováno: 39 krát

Články ze sekce: Spotřebitel