Obchodníci problémy s přísnějším ověřováním karet nečekají

11.09.2019 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 11. září (ČTK) - Obchodníci neočekávají velké problémy v souvislosti s novou povinností pro přísnější ověřování platebních karet, která začne platit od 14. září, žádná mimořádná opatření nechystají. Vyplývá to z jejich vyjádření na dotaz ČTK. Česká národní banka (ČNB) dnes varovala, že platební terminály mohou zamítat některé bezkontaktní platby kartami do 500 korun bez informace o důvodu zamítnutí. Varování ČNB se týká jen fyzických platebních karet, bez komplikací bude možné podle centrální banky bezkontaktní platbu provést kartou nahranou v mobilním telefonu či jiném zařízení.

\"O této záležitosti jsme informovaní. S největší pravděpodobností nebude potřeba přijímat žádná mimořádná opatření. Zamítnutí plateb se může objevit, ale podle našich informací by se mělo jednat řádově pouze o jednotky případů.\" uvedl mluvčí Penny Marketu Tomáš Kubík. Zamítnutí platby je podle něj možné jednoduše vyřešit fyzickým načtením karty, tedy zasunutím do čtečky pro čip, nebo použitím magnetického pásku společně se zadáním PIN kódu.

\"O novém opatření nás předem informoval dodavatel platebních terminálů a ujistil nás, že všechny terminály na něj budou připraveny,\" sdělila mluvčí hypermarketů Globus Rita Gabrielová. \"Pro zákazníky Globusu budou nastaveny tak, že se při platbě nižší než 500 korun v nahodilých intervalech zákazníka na PIN zeptají. Po jeho zadání zákazník plynule svůj nákup dokončí, aniž by pro něj nastala jakákoliv omezení. Na novou situaci připravujeme také naše zaměstnance na pokladnách, aby mohli v případě potřeby našim zákazníkům poradit či vysvětlit, že k této změně na českém trhu došlo,\" dodala.

Další řetězec Tesco podle mluvčího Václava Koukolíčka nepředpokládá, že by změna například prodloužila dobu potřebnou na obsluhu zákazníka na pokladně. \"Komplikací se neobáváme, neboť v tomto roce u nás dochází ke kompletní výměně platebních terminálu,\" doplnila mluvčí internetového prodejce Alza.cz Patricie Šedivá.

Výraznější problémy neočekává ani soukromý dopravce RegioJet. \"V případě zamítnutí bezkontaktní platby bude standardně možnost platby kartou prostřednictvím jejího vložení do terminálu. Případné komplikace bychom řešili ve spolupráci s bankami a dalšími institucemi, které jsou našimi smluvními partnery pro provoz platebních terminálů a zpracování karetních transakcí,\" uvedl mluvčí firmy Aleš Ondrůj.

Podle nového nařízení EU by měly mít platby kartou silné, dvoufaktorové ověření uživatele. To by mělo být vyžadováno při on-line přístupu k platebnímu účtu, při provádění elektronické platební transakce nebo při jakémkoli úkonu prostřednictvím komunikace na dálku, který by mohl vést k riziku platebního podvodu nebo jiného zneužití. Zároveň jsou v nařízení také výjimky, mezi něž patří bezkontaktní platby nízkých částek, důvěryhodní příjemci či opakující se transakce se stejnou částkou a stejným příjemcem.

\"Banky a karetní společnosti se na tuto novinku připravují již několik měsíců a upravují své systémy tak, aby dvoufaktorové potvrzování fungovalo u všech plateb. Některé instituce jsou na změnu připravené již nyní a jejich ověřování plateb odpovídá požadovaným standardům, jiné na řešení stále pracují,\" dodala mluvčí Mall Group Pavla Hobíková.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK