Současné umění a textil v pražském Uměleckouprůmyslovém muzeu

17.04.2006 | , VysokéŠkoly.cz
Studentské centrum


Do 28. května bude v Praze k vidění nevšední pokus francouzských umělců a řemeslníků. Ambiciózní soubor artefaktů, jehož vznik financuje francouzská vláda, nese podivný název Métissages, což by se dalo přeložit jako křížení, prolínání, protkávání apod.

Do 28. května bude v Praze k vidění nevšední pokus francouzských umělců a řemeslníků. Ambiciózní soubor artefaktů, jehož vznik financuje francouzská vláda, nese podivný název Métissages, což by se dalo přeložit jako křížení, prolínání, protkávání apod. Celému projektu vtiskl podobu jeho autor Yves Sabourin, který přišel na jednoduchou věc: bude podporovat rozvoj tkaní (ve Francii má dlouhou tradici už od dob gobelínů) a vyšívání tím, že přiměje soudobé umělce, aby navrhli díla, která pak zrealizují ti, kdo mistrně ovládají tradiční techniky.



Nutno podotknout, že Sabourin oslovuje téměř vždy umělce, kteří nemají s textilními materiály zkušenosti. Nicméně dialog mezi umělci různých národností a odborníky z oblasti umělecké výroby se ukazuje jako nesmírně plodný, což nyní můžete posoudit sami. Celá výstava je putovní, transkontinentální a navíc se neustále rozrůstá, protože pro každou zemi, v níž se zastaví, vzniká další artefakt. Ten "český" je umístěn ve Francouzském institutu ve Štěpánské ulici spolu s částí dalších exponátů. Navrhla ho fotografka Anne-Lise Broyer spolu s Nicolasem Commentem. Jejich objekt je rádio z doby, kdy do Prahy jezdil francouzský spisovatel Roger Vaillad. Navštěvoval Josefa Šímu, jehož otec navrhoval výšivky a také sbíral starobylé lidové vzory. Právě Šímův sešit s náčrtky inspiroval Broyer a Commenta k návrhu rádia, jehož textilní přikrývka reproduktoru je ozdobená výšivkou s názvem Fading. "Na rádiu jsou názvy měst jako Paříž, Budapešť a také Praha. Když člověk ladí, slyší takové zvláštní zrnění. Připomíná nám to zvuk, jaký slyšíte, když si dáte k uchu mušli, kterou jste si dovezli jako vzpomínku na moře," říká Anne-Lise Broyer.

Některé artefakty jsou hlavné hravé, jiné malinko morbidní, jako třeba rozložené tričko módního návrháře Christiana Lacroixe, které rozpárala a znovu setkala Mylène Salvador-Ros. Zapracovala do něj kousky krajek z dob Napoleóna, které jsou sice nesmírně drahé, ale nemají žádné využití. Objekt, který vznikl, se jmenuje Zbožná vzpomínka, pošlapání kříže. Kříž je ve francouzštině la croix, takže není jasné, jestli byl pošlapán kříž nebo návrhář. Takových hříček na výstavě najdete víc. Část exponátů má zase vyloženě politický náboj, třeba burka Ghady Amer (v překladu Ghady Hořké), kterou vyrobila opět Mylène Salvador-Ros. Černá egyptská burka má v otvoru pro dýchání našitou lehounkou krajku, na níž je vyšitý arabský nápis STRACH.



Další informace o výstavě najdete na stránkách Uměleckoprůmyslového muzea a Francouzského institutu.

Materiál byl převzat ze zpravodajského a informačního serveru VYSOKESKOLY.CZ.

Autor článku

Magdaléna Trusinová