Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik

Zima se blíží a s ní i doba, kdy budeme muset už zase přezout auto. Ve spolupráci s webem Autobible.cz jsme pro vás připravili přehled, kdy se vyplatí přezout a kolik vás bude vlastně přezutí na zimní pneumatiky stát.

Autor: Shutterstock
7. 10. 2025

Sdílet

Blíží se doba hromadného přezouvání na zimní pneumatiky. Jistě, někdo jezdí na celoročních, někdo jezdí celý rok na zimních, někdo na zimní vůbec nepřezouvá a doufá, že se vždycky nějak vyhne souvislé vrstvě sněhu, ledu nebo námrazy, aby se na něj povinnost jezdit na zimních nevztahovala.

Tuto povinnost předkládá § 41a zákona č. 361/2000 Sb., kde se píše, že v období od 1. listopadu do 31. března lze užít motorové vozidlo k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Kdo se ale o své pneumatiky zajímá a pravidelně přezouvá, určitě si mnohokrát kladl otázku, kdy je vlastně vhodná doba na výměnu pneumatik, ať už jde o výměnu starých za nové, nebo pravidelnou sezónní výměnu typů pneumatik.

Kdy je vhodná doba pro výměnu pneumatik?

Pokud jde o změnu z letních na zimní a obráceně, je to jen na vás. Logicky je potřeba počítat s tím, že jak se blíží zákonný termín pro povinnost obout zimní pneumatiky, bude v pneuservisech plno. Pokud ale bydlíte třeba na horách, kde může sníh nebo ranní mrazík udeřit kdykoli, asi není potřeba čekat. S přezutím zpět na letní naopak na horách doporučujeme nespěchat. 

Čtěte také: Kdy nás čeká změna letního času na podzim 2025?

Jak je to s opotřebením?

Pokud jde o stáří nebo opotřebení pneumatik, není dobré čekat na zákonný limit 1,6 mm hloubky dezénu. Jakmile klesne hloubka dezénu pod 4 mm, začne pneumatika rychle ztrácet své vlastnosti. Především špatně odvádí vodu a roste riziko náhlé ztráty kontroly nad autem kvůli tzv. aquaplaningu.

Pokud kupujete třeba ojeté auto, dobře se podívejte, v jakém stavu pneumatiky jsou. Nejde jen o hloubku dezénu, ale také právě o stáří. Jak poznat stáří pneumatiky, se dozvíte v článku Jak číst značení pneumatik a co znamenají zkratky na boku pneumatiky. Zejména na sezónních autech se mohou objevit pneumatiky staré třeba deset let. A takové už sotva budou mít původní vlastnosti. Už u pneumatik starších šesti let začne docházet k degradaci původních vlastností, ačkoli mají stále dostatečnou hloubku dezénu.

 

Kolik stojí přezutí pneumatik?

Ceny se liší podle regionů, sezóny a samozřejmě i podle použitých pneumatik a disků. Nejlevnější „vesnické“ servisy si za výměnu sady kol účtují okolo 800 korun, běžně se cena výměny sad kol pohybuje v rozmezí 1200 až 1500 Kč podle typu kol a auta. Majitelé SUV nebo aut s velkými koly se musí připravit na příplatek. Většina pneuservisů si účtuje rovněž příplatek za přezouvání pneumatik „runflat“, ten se může pohybovat klidně i v řádu několika stovek. Platí se také za uskladnění sad nebo pneumatik, za vyvážení kol a podobně. Přesnou cenu nejlépe zjistíte tak, že do pneuservisu zavoláte a poskytnete mu přesné informace o tom, co máte za pneumatiky a kola, a vyžádáte si kalkulaci. Věrohodný pneuservis bude zpravidla mít podrobný ceník úkonů a služeb i na svém webu.

Je pravda, že se má přezouvat při poklesu teploty pod 7 °C?

Ne, to je marketingový výmysl. Dlouhodobá měření ukazují, že i na suché vozovce v teplotách kolem nuly funguje kvalitní letní pneumatika lépe než sebelepší zimní. Samozřejmě nikoho nenavádíme k tomu, aby v zimě riskoval, ale marketingová sdělení je potřeba brát s rezervou. Zimní pneumatiky jsou lepší skutečně jen v břečce, na sněhu a ledu. Na suchu i v teplotách pod nulou funguje lépe letní.

Doporučujeme: Pojištění a nehoda na letních pneumatikách v zimě

Dojíždíte v létě zimní pneumatiky?

Hlídejte si únik tlaku a poškození

Někoho může zaskočit nutnost výměny pneumatik i uprostřed sezóny. Logickým důvodem může být poškození pneumatiky. Ať už jde o postupnou ztrátu tlaku, nebo větší mechanické poškození, ne vždy lze pneumatiku bezpečně opravit. Zodpovědný motorista pak kontroluje tlak vzduchu v pneumatikách, když už ne před každou jízdou, tak aspoň jednou za týden. Ono stačí obejít auto a přesvědčit se pohledem, jestli je vše v pořádku. Pokud je jedna pneumatika poškozená, je vhodné vyměnit obě pneumatiky na té nápravě, kde se problém objevil.

Čtěte také: Jak opravit defekt na pneumatice?

Více o autorovi