Prodáváte bydlení přes realitku? Kontrolujte, co podepisujete

Jestliže se rozhodnete prodat byt přes realitku, nezávazně se můžete domlouvat ústně, ale vše pak nechte sepsat do smlouvy o zprostředkování prodeje. Bez písemného ujednání do podobného obchodu určitě nejděte.

Autor: Shutterstock
3. 7. 2018

Sdílet

Smlouvu vám realitní kancelář nejspíš nabídne. Znění smlouvy, kterou si nechte třeba zkontrolovat právníkem, pak zjistíte, nakolik je realitka seriózní.

Co je ve smlouvě?

  • Co musí smlouva o zprostředkování mezi prodejcem a realitní kanceláří hlavně obsahovat? Závazek realitní kanceláře zajistit kupce na nabízenou nemovitost, tedy předmět činnosti. Tuto činnost provede za předem domluvenou odměnu, tedy provizi.
  • Pak ve smlouvě musí být charakteristika nemovitosti a její prodejní cena. A protože se nemusí podařit nemovitost za dohodnutou cenu prodat, je dobré mít ve smlouvě zmíněnu i nejnižší cenu, kterou jste ochotni přijmout.
  • V ujednání nesmí chybět také termín, na jakou dobu se smlouva uzavírá a pro případ odstoupení jedné nebo druhé strany pak podmínky odstoupení.
  • Jak prodat nemovitost bez realitky?

Co kdo smí

Ve smlouvě, která by měla být napsaná jasným a srozumitelným jazykem, by měla být jasně vytyčeny pravomoci realitky – do jaké míry může jednat samostatně a ve kterých případech se musí obrátit a respektovat prodávajícího. Podle brněnské advokátky Jany Hájové je nejčastějším typem smlouva zprostředkovatelská podle § 2445. „Kupující si musí ale dávat pozor, jestli smlouva neodkazuje na další dokumenty nebo zákony, které ale ve smlouvě citovány nejsou a on jejich obsah nezná. Jestliže na něco podobného narazí nebo je smlouva psaná příliš složitým jazykem a ne zcela pochopitelná, neměl by ji podepisovat,“ radí advokátka. V opačném případě totiž může podepsat „úpis“ na dobu neurčitou nebo smlouvu vypověditelnou za cenu velkých finančních sankcí.

(foto: Shutterstock)

Exkluzivita

Většinou má podle advokátky Hájové klient možnost uzavřít s realitkou zprostředkovatelskou smlouvu neexkluzívní, nebo exkluzívní, výhradní. Druhý typ klienta zavazuje k tomu, že o prodeji nemovitosti už nebude jednat s nikým jiným, pouze s určenou realitní kanceláří.

Doktorka Hájová má zkušenost s lidmi, kteří si nechtějí svázat exkluzivitou ruce, ale tvrdí, že je to chyba. „Jestliže je zprostředkovatelská smlouva sepsaná dobře, nemusí se klient ničeho bát a je to pro něj naopak ta nejvýhodnější varianta. Je také dobré myslet na dobu trvání smlouvy. Vždy navrhuji nejvýše osm týdnů. Pak se může jednat dál.“

Neexkluzívní smlouva má ale své výhody i nevýhody. Větší počet makléřů totiž bude soupeřit o provizi tím, že bude chtít co nejrychleji prodat. To ale zpravidla znamená za menší cenu. Každá kancelář bude taky nemovitost nabízet za různých podmínek a nejspíš za odlišnou cenu. Tím samozřejmě k poklesu prodejní ceny téměř jistě dojde.

Doktorka Hájová tvrdí, že jestliže je sjednána spolupráce třeba se čtyřmi makléři, tak každý z nich má teoretickou šanci 25 %, že se mu prodej podaří. Logicky se tak věnuje více jiným zakázkám, které se mu zdají výhodnější, nebo na které získal exkluzívní smlouvu. Je jasné, že nemovitost se musí také objevit v reklamách a i zde nebude při nevýhradním zastoupení věnována prodeji důkladná a veškerá péče.


Čtěte také:

Více o autorovi