Objem internetové reklamy loni rekordně vzrostl na 3,44 mld. Kč

21.03.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 21. března (ČTK) - Hrubý objem placené reklamy na internetu včetně bannerové reklamy a dalších jiných formátů dosáhl loni 3,44 miliardy korun. To ve srovnání s rokem 2006 představuje rekordní nárůst o téměř 70 procent. Letos by mohl hrubý obrat internetové reklamy vzrůst o další čtvrtinu na 4,3 miliardy. Vyplývá to z průzkumu vývoje internetové reklamy, který ČTK poskytla Sekce vydavatelů internetových titulů (SVIT) Unie vydavatelů.

SVIT při odhadu vývoje celého trhu nevycházela jen z celkových údajů o plošné (bannerové) reklamě. Vzala v úvahu i to, že podstatnou složkou reklamních příjmů provozovatelů serverů jsou další formy internetové reklamy. Jde například o umístění v katalozích, řádkovou a textovou inzerci, přednostní výpisy, klíčová slova, systémy na bázi platby za klik a další.

Co se týče hrubého objemu bannerové reklamy, podle SVIT dosáhl loni 1,96 miliardy korun, což je ve srovnání s rokem 2006 více o tři pětiny. "Podle údajů zjištěných na základě dotazníků části účastníků průzkumu lze odhadovat, že čisté příjmy z plošné reklamy činí přibližně 1,13 miliardy korun," uvedla SVIT. Letos by se měl hrubý objem plošné reklamy zvýšit o téměř 30 procent na 2,52 miliardy korun.

Hrubý obrat jiných formátů reklamy než plošné dosáhl loni podle odhadu SVIT 1,49 miliardy korun, zatímco předloni to bylo 808 milionů. To představuje nárůst zhruba o 84 procent. Nárůst pro letošní rok odhaduje SVIT ve výši jedné pětiny na 1,79 miliardy.

"I když tento rok může také přinést vysoký nárůst objemu internetové reklamy, respektuje SVIT odhady účastníků průzkumu, které jsou většinou velmi střízlivé a předpokládají spíše stabilní růst než prudké výkyvy," uvedla sekce. Vliv na růst objemu internetové reklamy budou mít podle průzkumu SVIT zejména události jako olympijské hry, fotbalové mistrovství Evropy a podzimní senátní a regionální volby.

Odhady SVIT vypracovala na základě informací o serverech, které představují více než 80 procent internetového reklamního trhu.

Celkový hrubý reklamní obrat je souhrnem hrubých reklamních obratů bannerové reklamy v ceníkových cenách s přímými klienty, reklamními agenturami, mediálními agenturami, mediálními zastupitelstvími a obratů z dalších obvyklých forem internetové reklamy. Tím je míněno například právě umístění v katalozích, řádková a textová inzerce, přednostní výpisy, klíčová slova; nezapočítávají se do něj bannerové výměnné obchody (bartery).

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK