Někteří obchodníci před Velikonocemi klamou spotřebitele

21.03.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 21. března (ČTK) - Lidé by při nákupu laskomin a potravin pro velikonoční hodování měli být opatrní. Někteří obchodníci totiž podle Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) například prodávají velikonoční figurky, které vydávají za čokoládové, ačkoliv jsou vyrobeny z různých náhražek. Obchodní řetězce podle SOS také často nedodržují podmínky pro prodej tuků na pečení či vajec.

"Na SOS se obrátilo v posledních dnech mnoho spotřebitelů, kteří mají podezření, že velikonoční vajíčka, zajíci a další figurky prezentující se v obchodech jako čokoládové, nejsou skutečně vyrobené z čokolády," sdělila mluvčí SOS Ivana Picková.

U těchto výrobků podle Pickové bývají dražší suroviny jako je kakao a kakaové máslo často nahrazovány levnými rostlinnými tuky. "Využívá se například karabový prášek, který vzniká semletím oplodí svatojánského chleba, jímž se ve Středozemí krmí ovce a velbloudi. Kakaové máslo se pak nahrazuje rostlinnými tuky, ale těmi nejméně vhodnými pro zdraví člověka," upozornila Picková.

Obchodníci podle Pickové nabízejí tyto figurky mezi čokoládovými výrobky a zákazníkům tvrdí, že jde o čokoládu. "Což je klamání spotřebitele, které je postižitelné podle zákona o ochraně spotřebitele," podotkla Picková.

Lidé by proto při výběru velikonočních figurek měli pečlivě číst údaje o složení výrobku, které jsou na obalu. "Pokud spotřebitel vidí na prvních místech vysoké procento rostlinného tuku, mělo by to být pro něj varování, že jde o náhražku, stejně jako nízká cena," řekla Picková.

Spotřebitelé upozornili také na to, že některé obchodní řetězce před Velikonocemi nabízejí tuky k pečení, které jsou vybalené a složené uprostřed obchodu, nikoliv v chladicím boxu, jak by měly správně být. "Určitě také nedoporučujeme kupovat vařená barvená vejce nabízená stejným způsobem s trvanlivostí do poloviny dubna. Vařená vejce mají trvanlivost pět až deset dní při uložení v chladu," uvedla Picková.

Lidé by podle Pickové tyto nešvary obchodníků neměli nechat bez povšimnutí. "Varujeme spotřebitele, aby si všímali podobných jevů, případně upozornili obsluhu a když to nepomůže, pak Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci," podotkla.

Velikonoce jsou pro obchodníky druhým nejsilnějším obdobím po Vánocích. Ve srovnání s běžným obdobím rostou o velikonočních svátcích tržby obchodních řetězců až o desítky procent, přičemž největší zájem je tradičně o potraviny, alkohol a velikonoční výzdobu.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK