Vyšetřovací komise: Za soutěží na mýtné korupce nebyla

31.03.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 31. března (ČTK) - Jednání členů hodnotící komise, která posuzovala nabídky uchazečů v soutěži na dodávku mýtného systému, neovlivnily při jejich činnosti "zištné důvody". Jejich přístup byl však často nekompetentní až nezodpovědný a jejich role spíše formální. K tomuto závěru dospěla sněmovní vyšetřovací komise, která okolnosti soutěže na výběr dodavatele mýtného systému vyšetřovala. Její zprávu mají nyní poslanci k dispozici.

"My jsme skutečně nedokázali ze zjištěných informací zjistit, že by se někdo prokazatelně obohatil nebo z toho měl nějaký užitek," řekl člen komise poslanec Karel Šidlo (KSČM). Předseda komise Oldřich Vojíř již dříve ČTK řekl, že zákon zřejmě porušen nebyl.

Komise přesto zjistila řadu nedostatků. Například nabídky uchazečů byly sice uloženy na zabezpečené místo v budově ministerstva dopravy a všechny vstupy se evidovaly; kvůli zvolenému systému evidence vypůjčování materiálů ale nebylo možné zpětně zjistit, která konkrétní osoba se s kterým dokumentem seznámila.

Ze zprávy také vyplývá, že většina členů hodnotící komice, případně i jejich náhradníků, neznala procedury upravující zadávací řízení. Někteří členové, kteří se účastnili rozhodujícího jednání komise 10. listopadu 2005, kdy doporučili vyloučit tři ze čtyř uchazečů, ani netušili, že se toho dne budou nabídky hodnotit.

Za alarmující vyšetřovací komise pokládá, že většina hodnotitelů i jejich náhradníků neměla vlastní znalost o obsahu a kvalitě podaných nabídek. Ani před rozhodováním si je neopatřili, dokonce neměli ani snahu si sehnat stanoviska odborných poradců.

Tendr vyhrála rakouská firma Kapsch, která nabídla až třetí nejnižší cenu. Ostatní tři uchazeče ministerstvo dopravy vyřadilo. Podle vyšetřovací komise byly hlavním důvodem velmi tvrdé podmínky v zadávací dokumentaci, které pro dodavatele představovaly v případě nesplnění daného zadání vysoké riziko.

Celkový čistý výnos z mýtného, po odečtení nákladů na provoz, splátky za dodání systému a ušlých příjmů z prodeje dálničních známek, vyčíslilo ministerstvo dopravy na 2,4 miliardy korun. Rozhodnutí o zavedení mýta proto podle komise bylo ekonomicky výhodnější než případné zrušení zadávacího řízení.

Komisi tvořilo deset poslanců; každá z politických stran ve sněmovně měla po dvou zástupcích. Její zřízení prosadila loni v únoru KSČM. Komise se poprvé sešla v polovině loňského května, s výslechy začala v září. Během svého desetiměsíčního působení shromáždila na sedm tisíc listin a vyslechla 37 svědků.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK