Největším textilním obchodům loni vzrostly tržby na 24 mld. Kč

10.04.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 10. dubna (ČTK) - Textilním obchodům se loni díky rostoucím útratám Čechů dařilo. Tržby 35 největších obchodů s textilem v roce 2007 meziročně vzrostly o miliardu korun na rekordních 24 miliard korun. Na žebříčku největších tuzemských textilních obchodů přitom obsazují přední místa specializované prodejny, a to na úkor hypermarketů. Výrazně rostou tržby také zásilkovému obchodu a internetovým prodejcům textilu. Vyplývá to z žebříčku největších obchodů s textilem, který sestavil odborný časopis TextilŽurnál.

První místo i loni patřilo s odhadovanými tržbami 4,7 miliardy korun obchodnímu řetězci Tesco. Tržby 58 hypermarketů a obchodních domů Tesco za textil ale meziročně klesly o 9,6 procenta. Na druhém místě skončila síť specializovaných obchodů New Yorker, jejíž tržby se zvýšily o čtyři procenta na 1,67 miliardy korun. Třetí byly s tržbami 1,6 miliardy korun textilní obchody Hennes&Mauritz. Jejich tržby se loni zvýšily o 6,7 procenta. Výrazně vzrostly tržby i zásilkovému obchodu Quelle, a to o 12,1 procenta na 1,3 miliardy korun, což společnosti Quelle vyneslo čtvrtou příčku.

Naopak obchodnímu řetězci Ahold v loňském roce podle odhadu TextilŽurnálu klesly tržby za textil o 9,5 procenta na 995 milionů korun a na žebříčku největších textilních obchodů se Ahold propadl z předloňského pátého na sedmé místo. O dvě příčky si loni pohoršily i hypermarkety Kaufland, jejichž odhadované tržby za textil činily 990 milionů korun a meziročně byly o deset procent nižší. Kaufland tak skončil až na osmém místě. Z hypermarketů si loni v prodeji textilu nejlépe vedl Globus. Hypermarketům Globus v roce 2007 vzrostly tržby z prodeje textilu o 12,6 procenta na 1,022 miliardy korun a obsadily šesté místo. Předloni byla společnost Globus devátá.

"Pozice odborného obchodu stále roste, zatímco u hypermarketů a plnosortimentních obchodů s nabídkou textilního zboží se dále snižuje," komentoval loňské tržby textilních obchodů šéfredaktor TextilŽurnálu Michal Korol.

Textilní obchody podle něj loni těžily z toho, že výrazně vzrostly útraty Čechů. "Celkové tržby maloobchodu se loni meziročně zvýšily o 6,8 procenta, přičemž za textil a obuv o 15,7 procenta," připomněl Korol. Dodal, že 21 maloobchodních firem zařazených na žebříček v loňském roce vykázalo růst tržeb za prodej textilu, devět pokles, jedna měla tržby na stejné úrovni jako v roce 2006 a čtyři sítě obchodů na seznam přibyly.

Do Česka letos míří další noví obchodníci s textilem. Například indická skupina Alok, která je většinovým vlastníkem textilní továrny Mileta, koncem letošního roku podle serveru časopisu Týden otevře v Česku prvních šest až osm obchodů s levným oblečením pod značkou Store 21. V následujících letech by na tuzemském trhu mělo fungovat dohromady 30 těchto prodejen. Zboží má pocházet z Indie a ostatních asijských zemí.

Podle analytika Zdeňka Skály ze společnosti Incoma Research stále více Čechů chodí nakupovat textil právě do specializovaných prodejen. "Jejich pozice sílí zejména ve vybraných kategoriích charakteristických vyšší cenou a vyššími nároky zákazníků na kvalitu, módní trendy a výběr zboží," uvedl.

Češi při výběru prodejny zohledňují odbornost personálu a nabídku kvalitního textilního zboží. "Z uvedeného trendu profitují zejména mezinárodní specializované řetězce, které jsou často specializované na jasně definovaný segment módního zboží," upozornil.

Prodejny s oděvy a módou dominují tuzemským nákupním centrům, v nichž na začátku loňského roku fungovalo již 1316 obchodů s tímto sortimentem. S velkým odstupem následovaly obchody s obuví a koženým zboží (445) a prodejny nabízející klenoty, hodinky a dárky (359). Hypermarketů bylo v nákupních centrech 215 a prodejen květin 219.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK