Celníci a inspektoři ČOI loni zabavili plagiáty za 2,4 mld. Kč

14.04.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 14. dubna (ČTK) - Celníci a pracovníci České obchodní inspekce v loňském roce na tuzemském trhu zabavili 1,88 milionu kusů padělků značkových výrobků v odhadované hodnotě bezmála 2,4 miliardy korun, která byla meziročně o zhruba 155 milionů korun vyšší. Plagiátoři přitom podle odborníků používají stále dokonalejší metody, pomocí kterých se snaží vyhnout odhalení a postihu. Majitelé ochranných známek proto požadují zpřísnění zákona.

Generální ředitel Celní správy ČR Pavel Novotný dnes ČTK sdělil, že celníci loni zajistili více než 1,5 milionu kusů padělaného zboží v hodnotě kolem dvou miliard korun. ČOI pak v loňském roce zabavila 379.364 kusů plagiátů, jejichž hodnota v cenách originálů činila 347,7 milionu korun. Hlavní podíl na padělcích zabavených ČOI měly i loni hudební a filmové nosiče, které tvořily zhruba 65 procent plagiátů. Přibližně čtvrtinový podíl měly padělky textilu a oděvů.

Inspektoři ČOI i celníci mají při kontrolách problémy s identifikací prodejců padělků. Zákon sice provozovatelům tržišť ukládá povinnost vést evidenci prodávajících, údaje jsou ale často zastaralé. "V odborných diskusích zaznívá návrh, zda by řešením nebylo vyvozování konkrétní odpovědnosti také vůči správcům jednotlivých tržnic," podotkl mluvčí české pobočky mezinárodního sdružení bezpečnostních odborníků ASIS International Vít Bárta.

Padělky značkových výrobků lze podle něj stále častěji najít i na pultech kamenných obchodů či v provozovnách obchodních řetězců. Některé napodobeniny nejsou na první pohled rozpoznatelné od originálních výrobků a jejich pravost mohou ověřit pouze odborníci.

Vlastníci ochranných známek proto požadují zpřísnění legislativy. Navrhují například zavedení speciálních licencí pro stánkový prodej. "Součástí žádosti o udělení takové licence by mělo být předložení potvrzení o pracovním povolení a trvalém pobytu žadatele na území ČR. Při porušení zákonných předpisů prodejce o takovou licenci okamžitě přijde," uvedl Neil Narriman ze společnosti Puma.

Výrobci falešného značkového zboží se už neomezují na tradiční výrobky, jako jsou sportovní oblečení, cigarety nebo hudební a obrazové nahrávky. V jejich nabídce se stále více objevují také léky, potraviny nebo náhradní díly k automobilům.

Prodejce padělků porušujících autorská práva světových výrobců celníci často odhalují na tržnicích v regionech sousedících s Německem. Stánkový prodej v poslední době ostře kritizují němečtí obchodníci, kterým prý napodobeniny značkového zboží ubírají zákazníky. Levný nákup totiž láká řadu Němců za hranice.

Díky moderním technologiím jsou plagiáty značkového zboží stále levnější a jejich výroba jednodušší. Výrobci a prodejci také využívají propracovaný systém dodávek zboží a najímají si rozsáhlé skladovací prostory. Padělky jsou navíc stále dokonalejší a pro laiky je obtížnější rozeznat je od pravého zboží.

Na problémy České republiky s prodejem falešného značkového zboží letos poukázal i Úřad obchodního zmocněnce USA, který ČR po osmi letech zařadil na seznam zemí monitorovaných kvůli ochraně práv k duševnímu vlastnictví. Česko se zařazením na seznam podle České protipirátské unie řadí mezi takové země jako Bělorusko, Brazílie, Malajsie nebo Pákistán.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK