ČTÚ: Téměř 11 pct zásilek pošta loni doručila opožděně

25.04.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 25. dubna (ČTK) - Česká pošta loni doručila téměř 11 procent obyčejných zásilek opožděně, tedy dva a více dnů od jejich podání. O rok dříve putovalo k adresátovi se zpožděním jen šest procent zásilek. Ve srovnatelných evropských zemích se podíl později dodaných zásilek pohybuje kolem čtyř až pěti procent. Vyplývá to ze zprávy Českého telekomunikačního úřadu, kterou má ČTK k dispozici.

Pošta zpožďování zásilek přiznala. Podle její mluvčí Dity Václavíkové jsou na vině problémy při spouštění nového třídícího uzlu v Brně i stále větší extrémní zatížení ve vánočním provozu.

"Na toto pravidelné sezónní zvýšení počtu zásilek musí být Česká pošta předem připravena - tak, jak tomu bylo v letech 2005 a 2006, kdy se výsledky za čtvrté čtvrtletí nelišily od výsledků v jiných čtvrtletích," podotkl předseda ČTÚ Pavel Dvořák.

Podle zprávy se ukázalo, že pokud odesílatel zásilku podá po 16:00, má jen 59procentní šanci, že ji adresát dostane druhý den. Přes 37 procent dopisů pošta dodala za dva dny.

Zpožďování se loni nevyhnulo ani balíkům. U balíků, kde pošta slibovala dodání do druhého dne, se zpozdilo téměř devět procent zásilek. Některé zásilky podané týden před Štědrým dnem pak dorazily adresátům až po Vánocích.

"Postižení zákazníci v té souvislosti často uvádějí, že si tuto službu vybrali pod vlivem masivně šířeného reklamního sloganu "Dnes podáte, zítra dodáme". Poté, co jejich poštovní zásilky byly dodány se zpožděním (to v některých případech činilo i jeden týden), označují tento slogan za klamavou reklamu," uvedl předseda úřadu Pavel Dvořák. Takový výsledek by byl podle něj nedostatečný dokonce i u nejlevnějších obyčejných zásilek, u nichž žádný příslib ohledně doby dodání pošta nedává.

Za nejzávažnějším nedostatek při doručování ČTÚ považuje ukládání poštovních zásilek bez toho, že by pošta nejprve vykonala pokus o dodání v adresátově bytě či sídle. S podobným postupem se setkalo 34 procent zákazníků. Podle přiznání České pošty se taková praxe v určité míře vyskytuje u 81 pošt z 588 poboček, které se podílejí na dodávání balíků.

Českou poštu čeká do poloviny příštího roku přeměna na státem vlastněnou akciovou společnost. Podle loňského výzkumu je s jejími službami spokojeno 72 procent lidí. V západní Evropě se spokojenost zákazníků pohybuje nad 90 procenty.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK