Škoda Electric zvýší tržby o více než polovinu na 3,1 miliardy Kč

05.05.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Plzeň 5. května (ČTK) - Plzeňská Škoda Electric, jeden ze tří největších světových výrobců trolejbusů, letos zvýší tržby z loňských 1,95 miliardy na 3,1 miliardy korun. Export by měl být dvojnásobný a má se vyšplhat na 2,2 miliardy Kč. Plánovaný čistý zisk se má pohybovat kolem 320 milionů korun. Loni činil 209 milionů a o rok dříve 146 milionů korun. Řekl to generální ředitel Jaromír Šilhánek.

"Zisk je výrazně negativně ovlivněn posilováním kurzu koruny vůči euru," dodal Šilhánek. Podnik má dohodnuté zakázky za pět miliard korun, což zajišťuje vykrytí výroby na 1,5 roku až dva.

Nárůst tržeb táhne export všech tří komodit - trakčních motorů, pohonů elektrických vozidel, ale hlavně trolejbusů kterých podnik letos dodá 120 až 130 za 1,4 miliardy korun. V zahraničí má největší zakázky do lotyšské Rigy a rumunského Temešváru. Rozhodující kontrakty na motory jsou kromě sesterské Škody Transportation u německého Bombardieru, nejvíce pohonů nakoupí jihokorejský Rotem. Plzeňský podnik se 620 lidmi loni vyvezl zboží za 1,05 miliardy Kč a prodal 80 trolejbusů.

Podle Jiřího Zapletala, šéfa mateřské Škody Holding, dodala Škoda Electric od roku 2005 zhruba 150 trolejbusů 24 a 25 Tr a má kontrakty na dalších 150 vozů. "Potvrzují, že jsme největším dodavatelem v EU," řekl. Holding je schopen nabídnout městům kompletní portfolio elektrických dopravních prostředků - tramvají, vozů metra, příměstských jednotek i lokomotiv. "V současné době máme v zakázkové náplni přes 420 tramvají, více než všichni naši konkurenti," dodal.

Novými velkými projekty je spolupráce s Rotemem, který chce dlouhodobě odebírat kompletní pohony pro lehké LRV vlaky podobné metru. První dodávka je pro turecké město Otogar. "Jde o kontrakt za 220 milionů korun, kdy jsme se seznamovali jeden s druhým," dodal Šilhánek. Dále spolupracuje s OFV Verona a Škodou Transportation na dodávkách příměstských vlaků pro italská města, prvním bylo Domodossolo. Mají zájem o kompletní pohony včetně podvozků na desítky příměstských jednotek ročně, což by byly stovky milionů korun, dodal Šilhánek.

Škodovka dosud vyrobila přes 14.000 trolejbusů. "Je to více než všichni naši konkurenti dohromady a ještě dlouho bude," řekl Zapletal. Objemem prováděných zakázek je na tom nyní také nejlépe.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK