Největší řetězce s nábytkem měly loni rekordní tržby

15.05.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 15. května (ČTK) - Čtveřice největších tuzemských obchodních řetězců s nábytkem loni vykázala rekordní tržby 12,4 miliardy korun, které byly i díky příchodu rakouského nábytkářského řetězce Kika do Česka meziročně o 4,2 miliardy korun vyšší. Vyplývá to ze žebříčku 50 největších obchodů, který sestavila společnost Incoma Research a časopis Moderní obchod.

Útraty Čechů za nábytek v posledních letech rostou, přičemž stále více lidí toto zboží nakupuje ve velkoplošných prodejnách s nábytkem. Celková spotřeba nábytku včetně kancelářského loni v Česku dosáhla 38,4 miliardy korun.

Nejvyšší nárůst tržeb v loňském roce vykázala čtveřice obchodních domů s nábytkem a bytovými doplňky Ikea, a to o 2,5 miliardy korun na 7,3 miliardy korun. Druhá pozice patřila síti devíti prodejen společnosti Asko nábytek, jejichž tržby vzrostly o zhruba 100 milionů korun na dvě miliardy korun. Na třetí příčce skončilo s tržbami 1,6 miliardy korun kvarteto prodejen Sconto Nábytek a na čtvrtém místě byly prodejny Kika, které loni vykázaly tržby 1,5 miliardy korun. Společnost Kika nábytek vstoupila na český trh v roce 2005 a nyní v Česku provozuje čtyři velkoprodejny s nábytkem.

Spotřeba nábytku v Česku, včetně toho importovaného, loni podle odhadu Asociace českých nábytkářů (AČN) stoupla o 11,6 procenta na 38,4 miliardy korun. "Rostoucí trend (spotřeby) má souvislost i se stavebním boomem, který v současné době v ČR zaznamenáváme. Stavební boom se týká nejen bytové výstavby, ale nábytek je i o vybavování kanceláří, různých zařízení a tak dále," uvedl tajemník AČN Tomáš Lukeš.

Velkoplošným prodejnám zaměřeným na nábytek a bytové doplňky přitom podle průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha dává při nákupu tohoto zboží přednost již téměř polovina českých zákazníků. Naopak menší prodejny s nábytkem vyhledává pouze zhruba čtvrtina nakupujících. "Preference pro velkoplošné nábytkářské prodejny jsou obzvláště silné ve velkých městech, kde jsou pro nakupující nejdostupnější. Například v Praze je upřednostňují tři čtvrtiny nakupujících," řekl ČTK Petr Voříšek ze společnosti Incoma Research.

V Česku ale podle Voříška přesto funguje více než 2000 maloobchodních prodejen. "Dá se čekat, že s pokračující expanzí řetězců obliba velkoplošných prodejen s nábytkem ještě poroste a velcí hráči budou získávat tržní pozici na úkor menších prodejců," upozornil Voříšek, podle kterého obrat velkých obchodníků s nábytkem nyní představuje pouze třetinu velikosti tuzemského trhu. "Koncentrace trhu se pravděpodobně bude zvyšovat," podotkl Voříšek.

Kvůli rostoucí poptávce, kterou žene vzhůru hlavně bytová výstava, se podle Voříška chystají do Česka vstoupit nové sítě prodejen s nábytkem. V ČR již otevřely první obchody s nábytkem například firmy Jysk, Kika nebo XXXLutz. "Další nábytkáři, například slovinská Lesnina nebo polský Almi Decor, se na vstup na český trh připravují," řekl.

Podle analýzy MPO by měla spotřeba nábytku v Česku díky vyšší kupní síle obyvatelstva růst i v příštích letech. "Lidé budou dříve vyřazovat především pokojový a ložnicový nábytek, který je u nás v používání v průměru až 20 let, zatímco ve vyspělých zemích EU se užívá bytový nábytek v průměru deset let a pak je nahrazen novým," stojí v analýze MPO.

Výroba bytového a kancelářského nábytku loni v Česku podle odhadu AČN stoupla téměř o pět procent na 58,2 miliardy korun, přičemž tři čtvrtiny výroby, tedy asi za 44,7 miliardy, byly loni vyvezeny do zahraničí.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK