Francie půjčí šest miliard eur automobilkám, ale s podmínkami

09.02.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Paříž 9. února (zpravodaj ČTK) - Francouzský stát hodlá půjčit přes šest miliard eur se zvýhodněným úrokem francouzským automobilkám, aby jim pomohl z finanční tísně zaviněné hospodářskou krizí. Vláda za to ale chce záruky, že koncerny Renault a PSA Peugeot Citroën, které dostanou peníze rovnoměrně, nebudou propouštět zaměstnance a zavírat továrny a také sníží své dividendy a odměny vedoucím kádrům, informovaly deníky Le Figaro a Les Echos.

Elysejský palác v této souvislosti informoval, že francouzský prezident Nicolas Sarkozy přijme dnes v podvečer zástupce automobilového průmyslu, aby jim sdělil podmínky státní podpory v současné ekonomické krizi. Plán rozvržený do pěti následujících let předpokládá, že automobilky budou muset plnit svůj závazek státu minimálně v tomto daném období.

Stát oběma koncernům hodlá půjčit s úrokem ve výši šesti až sedmi procent, zatímco banky vzhledem k hospodářským výsledkům firem chtějí 11 až 12 procent. Renault se přitom nechal slyšet, že by si přál rozumnou úroveň úroků ve výši čtyř až pěti procent.

Jestliže list Le Monde uvádí, že státní pomoc bude určena zejména na inovaci automobilového průmyslu, který by měl rozšířit v budoucích letech výrobu vozidel s ekologicky nejšetrnějšími motory, podle Le Figaro půjde alespoň v prvé řadě o záchranu financování automobilek. Obě společnosti čelí podstatnému snížení odbytu aut a hlavně Renault je "hluboce zadlužený a svou finanční likviditu spaluje rychlostí tryskáče".

Sarkozy ve čtvrtek prohlásil, že bude od automobilek požadovat za státní pomoc závazky a zmínil se přitom o tom, že by měly ustat ve stěhování firem do zahraničí a pokud možno se i z ciziny vrátit zpět do Francie.

"Když se postaví továrna Renaultu v Indii, aby se Renaulty prodávaly Indům, to se dá omluvit. Ale aby se postavila továrna určitého výrobce, aniž bych citoval jeho jméno, v Česku a aby se prodávala ta auta ve Francii, to už nemá ospravedlnění," prohlásil například Sarkozy s nepřímým poukazem na PSA Peugeot Citroën, který provozuje s Toyotou závod v českém Kolíně.

"Pokud dáme peníze automobilovému průmyslu, aby se restrukturalizoval, není to proto, abychom se dozvěděli, že nová továrna se přemístí do Česka nebo jinam," řekl také Sarkozy.

Podle deníku Le Figaro se Christian Streiff, šéf PSA Peugeot Citroën, do poslední chvíle bránil přijmout závazek na příštích pět let nepropouštět a nerušit závody ve Francii. Nakonec ale údajně má Sarkozymu ustoupit. Koncem ledna řekl list Le Figaro, že "společnost přehodnotila některé své investice". Tiskové oddělení koncernu v pátek uvedlo, že expanze ve střední Evropě, tedy v Česku a na Slovensku, se nevzdá.

Podle hospodářských výsledků za loňský rok se prodej aut PSA Peugeot Citroën snížil v Evropě o 9,1 procenta, v případě Renaultu je to 6,9 procenta. Ve Francii jen letos v lednu klesl odbyt vozidel o 7,9 procenta a v listopadu a v prosinci loňského roku dohromady o 15 procent.

Francouzskou vládu trápí, že v letech 2002 až 2008 se snížila výroba vozidel ve Francii ze 3,7 milionu na 2,7 milionu vozidel, což je prý přímý důsledek stěhování továren. Podle údajů firmy Renault je výroba jednoho auta ve východoevropské zemi o zhruba deset procent, tedy 1400 eur levnější než ve Francii. Z této částky tvoří jen 250 eur tak zvaná podnikatelská daň, kterou Sarkozy ve čtvrtek slíbil zrušit v roce 2010.

Francouzská vláda požaduje na automobilkách, aby více pomáhaly svým subdodavatelům, kteří rovněž zajišťují velké množství pracovních míst. Pro automobilový průmysl pracuje přímo či nepřímo 2,5 milionu Francouzů, což je deset procent aktivního obyvatelstva.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK