Návštěvnost outletových center loni vzrostla

01.03.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 1. března (ČTK) - Do outletových center, která nabízejí se slevami až několika desítek procent hlavně značkové oděvy či obuv starších kolekcí, chodí nakupovat stále více Čechů. Návštěvnost prvních dvou velkých tuzemských outletových komplexů loni vzrostla a v Česku by měla být otevřena další centra. Stavba některých z nich ale nabrala zpoždění, vyplývá ze zjištění ČTK.

Například outletovému centru Freeport, které v Hatích u Znojma funguje od roku 2003, za loňský rok podle jeho manažerky Ilony Daněčkové vzrostly tržby o 28 procent a počet návštěvníků o 17 procent. Ve Freeportu funguje zhruba sedm desítek značkových obchodů. Polovinu návštěvníků loni tvořili Češi, 45 procent Rakušané a zbývající část přijížděla na nákupy ze Slovenska a Polska.

Za úspěšný považuje rok 2008 také vedení outletového centra Fashion Arena v pražských Štěrboholích, které bylo otevřeno na podzim 2007 a disponuje 65 obchody. "Průměrná návštěvnost centra se v posledním půl roce zvyšovala každý měsíc zhruba o 11 procent," sdělila ČTK manažerka Fashion Arena Outlet Center Iva Janovská, podle které byla návštěvnost tohoto centra loni v prosinci meziročně o 15,5 procenta vyšší.

Vedení Fashion Arény loni v průzkumu zjistilo, že až 33 procent zákazníků za posledních šest měsíců navštívilo toto outletové centrum pětkrát i vícekrát. Pozitivní osobní zkušenost z nákupu nebo doporučení známých jsou podle Janovské hlavními tahouny návštěvnosti centra. Podobně vyzněl i průzkum outletového centra Freeport.

Na letošní návštěvnost outletového centra Freeport bude mít zřejmě nepříznivý vliv hospodářská krize, kvůli které Češi od závěru loňského roku méně utrácejí. "Očekáváme stagnaci růstu počtu návštěvníků," uvedla Daněčková.

V Česku jsou plánována další outletová centra. Například v Tuchoměřicích u Prahy by mělo být na jaře otevřeno zatím největší tuzemské outletové centrum Galleria Moda. Původně měli první zákazníci do tohoto komplexu zavítat již loni na jaře, stavba ale nabrala zpoždění. Italská investiční společnost B.Consulting investuje do centra Galleria Moda přes miliardu korun. Bude zde téměř stovka obchodů především se zlevněnými oděvy. Součástí projektu je i zábavní park a hotel.

Skluz má také stavba outletového centra za zhruba dvě miliardy korun u Lokte na 66. kilometru dálnice D1, která podle původních plánů měla být dokončena loni na jaře. Developerská společnost Devo Group ale termín posunula na podzim a nakonec jej odložila na letošek. Přesný termín otevření zatím nebyl oznámený.

Na severu Čech má ještě letos vzniknout největší tuzemský outlet. Projekt pod názvem Centrum obchodních služeb Knínice chystá u dálnice D8 nedaleko Ústí nad Labem stavební a inženýrská firma Unives.

ČR podle odborníků zatím zaostává za západní Evropou či Polskem, kde jsou outletové komplexy rozšířenější. Pavlína Hajnová ze společnosti Centers DATA již dříve ČTK řekla, že developeři v následujících čtyřech letech chtějí na tuzemském trhu otevřít až devět outletových center. K tomu poměrně vysokému číslu se ještě mohou přidat další čtyři česká obchodní centra, která přeměnu na outlet plánují, uvedla.

První outletová centra vznikla v 80. letech v USA, kde se tímto způsobem značkoví výrobci zbavovali přebytků a uvolňovali místo novým sezonním kolekcím. Outlety se poté rozšířily do Británie, v polovině 90. let byly už ve většině evropských zemí. Nyní je v Evropě přes 120 center, nejvíce ve Francii, Itálii a Velké Británii. Výrobci světových značek do nich přesouvají také neuskutečněné exporty, obchodní vzorky i část zboží druhé jakosti.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK