Ceny zboží po vstupu Česka do EU výrazně nevzrostly

26.04.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 26. dubna (ČTK) - Vstup České republiky do Evropské unie nezpůsobil skokové zdražení zboží na pultech tuzemských obchodů. Nenaplnily se tak obavy lidí, že hned po začlenění Česka do evropských struktur výrazně vzrostou ceny například základních potravin. Ceny některých potravin sice v následujících letech vzrostly, avšak důvodem byl spíše vývoj situace na trhu než administrativní změny související se vstupem do EU.

Před vstupem do EU si mnoho Čechů kvůli obavám z prudkého růstu cen pořizovalo například zásoby cukru, na který měla EU vyšší dovozní clo než Česko. Pesimistické předpovědi tehdy hovořily až o dvojnásobném zvýšení cen. Zatímco ale v roce 2003 kilogram krystalového cukru podle údajů Českého statistického úřadu stál 19 korun a o rok později se jeho cena zvýšila na 25 korun, tak v následujících letech se ustálila v intervalu 21 až 22 korun.

Vstup do unie ale přece jen přinesl růst cen některých položek. Hned po vstupu zdražilo v důsledku růstu DPH a spotřebních daní telefonování, restaurace a cigarety. Zvýšily se také ceny banánů i rýže, u nichž výrazně stouplo clo.

Po zrušení hranic a cel ovšem začalo do republiky proudit levnější ovoce a zelenina z Polska a jižní Evropy. Například na příliv levné zeleniny z Polska si dlouhodobě stěžují tuzemští zelináři, kteří tvrdí, že polským cenám nemohou konkurovat. Na levné dovozy potravin upozorňuje i Agrární komora, podle které Česko kvůli tomu například v oblasti chovu prasat ztrácí soběstačnost, což budou moci dovozci využít ke zvýšení svých cen.

Kvůli vstupu do unie přišla do Česka řada obchodních řetězců. Právě obchodní řetězce získávají stále větší podíl na tuzemském trhu, přičemž jednou z hlavních zbraní v boji o zákazníky je cena. Ostrá konkurence v následujících letech po vstupu do EU udržela ceny potravin na stejné nebo i nižší úrovni než před vstupem do EU. V důsledku konkurence zlevnilo také jiné zboží, například oděvy, elektronika, spotřební chemie nebo ojetá auta. Některé spotřební zboží je ale v Česku dražší než v okolních zemích.

Původní čeští obchodníci, jako jsou například spotřební družstva, po vstupu do EU zaměřovali pozornost především na český trh, na kterém museli čelit tvrdé konkurenci nadnárodních obchodních řetězců. Do zahraniční ale zamířili tuzemští internetoví obchodníci, jako je Mall.cz či Kasa.cz. Mall.cz zahájil svou expanzi do zahraničí v roce 2005 na slovenský a maďarský trh. V roce 2006 začal poskytovat své služby také v Polsku a předloni v Německu. Skupina Kasa.cz nyní provozuje internetový obchod v Maďarsku, Německu, Polsku a na Slovensku.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK