Jak postupovat při hlášení škody způsobené povodní?

21.08.2002 | , Finance.cz
POJIŠTĚNÍ


Letošní katastrofální povodně zasáhly rozsáhlé území. Pojišťovny se připravují na nápor, který je v nejbližších dnech a týdnech čeká. Jak tedy správně postupovat, abyste pojistné plnění od pojišťovny získali co nejrychleji?

Pokud jste si při evakuaci vzali pojistné smlouvy, nyní je budete potřebovat. Pro případ poškození majetku lze uplatnit tyto pojistné smlouvy: pojištění budov, pojištění domácnosti a havarijní pojištění, a to v případě, že ve smlouvách bylo sjednáno pojištění na riziko povodeň a záplava. 
Pokud se vám pojistné smlouvy nepodařilo zachránit, nezoufejte! Pojišťovny mají originály smluv uloženy a jsou schopny podle jména a rodného čísla pojistnou smlouvu dohledat.

Jak postupovat po vzniku škody:

  • Po pominutí nebezpečí pokud je možný návrat, postupujte tak, aby se rozsah škod nezvyšoval.
  • Snažte se zachránit věci zasažené vodou.
  • Začněte s vyklízením a vysoušením prostor, které byly zaplaveny.
  • Pro rychlejší vyřízení, je-li to možné pořiďte o všech škodách fotodokumentaci.
  • Věci, které byly poškozeny nebo zničeny při povodni uložte za účelem prohlídky likvidátora.
  • Pořiďte seznam všech  zničených a poškozených věcí. Pokud máte, připojte doklady o nákupu. Poslouží jako důkaz, že věci skutečně existovaly.

Pojistnou událost je třeba pojišťovně nahlásit co nejdříve po jejím vzniku. K tomu je určený formulář o oznámení škodní události.  Získat formulář můžete na pobočkách pojišťoven, nebo si ho můžete vytisknout na také na jejich internetových stránkách, někdy je též možné podat oznámení přímo přes internet.  Vyplněný formulář je potřeba poštou nebo osobně doručit na pojišťovnu.

Při ohlášení je pojišťovně nutné sdělit především jméno a adresu pojištěné osoby, čísla pojistných smluv (případně rodné číslo pro dohledání smlouvy), místo a datum vzniku pojistné události a seznam poškozených a zničených věcí s případnou dokumentací.

Na základě  ohlášení pojistné události vyšle pojišťovna likvidátora. Tento pracovník zjisti výši škody a podle toho pojišťovna vyplatí pojistné plnění jako náhradu škody. Podle dosavadních zpráv od pojišťoven jsou připraveny a povolávají pracovníky z nepostižených oblastí ČR, aby se likvidace pojistných smluv v důsledku záplav vyřídily co nejrychleji.

A jak je to s výplatou náhrady škody?

Pojišťovny jsou připraveny urychlit co nejvíce proces likvidace a poskytnout klientům co nejdříve plnění z pojistných smluv. Většina z nich bude vyplácet klientům, pokud to bude situace vyžadovat i zálohy.  Zálohy až do 40 % pojistného plnění by měla IPB Pojišťovna vyplácet do dvou dnů. Další náhrady potom budou vypláceny postupně, jak bude postupovat odstraňování škod. S výplatou "jednoduchých škod" v hotovosti přímo na místě počítá Hasičská vzájemná pojišťovna. Zatím nemáme  zprávy od dalších pojišťoven, že přistoupí  k výplatě záloh přímo v terénu. Poskytovat zálohy klientům se ale chystají téměř všechny pojišťovny.

Autor článku

Elena Ondrová  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: POJIŠTĚNÍ