Povinné ručení - změnit nebo nezměnit pojišťovnu?

05.11.2002 | , Finance.cz
POJIŠTĚNÍ


Pro většinu motoristů začíná krátké období, ve kterém mohou porovnávat nové sazby povinného ručení a případně změnit pojišťovnu. Té stávající poslat výpověď a do konce roku uzavřít pojištění u nové...

Letos je to již po čtvrté, kdy si motoristé mohou vybrat mezi více než deseti pojišťovnami, u které si pojistí své vozidlo. Stejně jako před třemi roky, kdy skončil monopol povinného ručení u jedné pojišťovny, i v tomto roce dochází k určitým změnám.

V roce 1999 jsme všichni byli nuceni uzavřít smlouvu s některou ze dvanácti pojišťoven a ve většině případů zaplatit pojistné do konce roku. Minulostí se stalo každoroční obdržení složenky s SPZ vozidla a vypočtenou částkou pojistného, které bylo třeba uhradit do konce února.

Od roku 1999 máme možnost volby. Vybíráme si nejen pojišťovnu, u které pojištění uzavřeme, ale mnohdy i mezi různými variantami pojištění, které v sobě zahrnují nejen různé limity plnění, ale také různé nadstandardní a asistenční služby.

Letošní rok 2002, byl posledním rokem, ve kterém podle zákona stanovovala Česká kancelář pojistitelů minimální sazby povinného ručení. Tyto sazby byly závazné pro všechny pojišťovny. Od roku 2003 již budou sazby pojistného deregulovány. Pojišťovny tak již pro příští rok připravily sazby, které se zakládají pouze na jejich vlastních propočtech a statistikách. 


Výběr pojišťovny není jednoduchou záležitostí. Rozhodujícím kriteriem by neměla být pouze cena pojištění.

Limity plnění
Pojišťovny nabízejí většinou více variant. Varianty se liší limity plnění a tím i cenou. Zákon stanovuje minimální limity a to:

  • pro škodu na zdraví ve výši  min. 18 mil Kč a
  • pro věcnou škodu ve výši min.  5 mil Kč.

Podle odborníků nejsou tyto limity dostačující a doporučují motoristům limity vyšší.  Pojišťovny nabízejí klientům  varianty se zákonnými limity, ale také s limity mnohonásobně vyššími.

Asistenční služby
Dalším nezanedbatelným kritériem jsou různé asistenční služby, které pojišťovny nabízejí. Čím vyšší limit plnění si klient vybere (s tím je většinou spojeno i vyšší pojistné), tím mu pojišťovna poskytuje asistenční služby v širším rozsahu. Proto stojí zato podívat se i co nabízí pojišťovny v této oblasti. Takové bezplatné odtažení nepojízdného automobilu do nejbližší opravny se při cestách může hodit.   

Bonus a malus
Až do letošního roku pojišťovny uplatňovali pouze bonus, tzn.  že klient, který nezpůsobil dopravní nehodu, získal povinné ručení levnější právě o výši bonusu (většina  pojišťoven poskytuje bonus ve výši 5 % za každý rok bezeškodního průběhu pojištění, některé poskytují bonus i vyšší). Společně s deregulací sazeb pojišťovny přistupují také k důslednému uplatňování malusu, což je opakem bonusu. Řidiči, který způsobí  nehodu, je naopak pojistné zvýšeno o malus. Pojišťovny si mezi sebou bonusy a malusy uznávají, proto by změna pojišťovny neměla být problémem.
 
Pokud tedy patříte mezi ty, kteří každý rok procházejí sazebníky a hledají výhodnější podmínky, máte právě nyní příležitost si sazby porovnat. Sazebníky pro jednotlivé pojišťovny naleznete v excelu  na www.prodej.finance.cz/pojisteni/povinne-ruceni

Pokud se rozhodnete změnit pojišťovnu, nezapomeňte že výpověď  pojistné smlouvy je třeba na stávající pojišťovnu zaslat nejpozději 6 týdnu před ukončením pojistného období, tzn. že letos by to mělo být zhruba do konce příštího týdne. Novou pojistnou smlouvu je třeba uzavřít do konce roku, tj. do 31.12.  Po obdržení informace od pojišťovny o ukončení pojistné smlouvy a po ukončení pojistného období, je třeba doručit pojišťovně doklad o pojištění, případně zelenou kartu z vypovězené smlouvy. Většinou až na základě těchto dokladů, pojišťovna vystaví potvrzení o bezeškodním průběhu pojištění, které je třeba přiložit, případně dodatečně doložit nové pojišťovně pro získání nároku na bonus. 
Pojištění u nové pojišťovny uzavřete pravděpodobně již snížené o bonus, a to na základě čestného prohlášení o bezeškodním průběhu. Je však třeba dodatečně doklad o bezeškodním průběhu nové pojišťovně ve stanovené lhůtě doručit.

Nové sazby se vztahují na klienty, kteří uzavírají pojistnou smlouvu s počátkem pojištění od 1.1.2003. Pro ostatní, kteří do konce tohoto roku budou uzavírat smlouvu s počátkem pojištění ještě v tomto roce, například protože si koupí nový automobil, platí sazby pro letošní rok, tj. pro rok 2002.

 

Autor článku

Elena Ondrová  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: POJIŠTĚNÍ