Průzkum: Důvěra Čechů v budoucnost se pro letošek mírně zvýšila

03.05.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 3. května (ČTK) - Důvěra českých spotřebitelů v budoucnost se po loňském propadu ze 4,9 na 4,0 bodu pro letošní rok mírně zvýšila na 4,1 bodu. I obyvatelé téměř všech evropských zemí navzdory chmurným předpovědím věří, že se letos situace zlepší. Vyplývá to z výsledků průzkumu mezinárodní studie Barometr Cetelem 2010, ve kterém spotřebitelé hodnotí situaci na žebříčku od jedné do deseti.

ČR, která si v minulosti dlouho udržovala náskok před svými sousedy ve střední a východní Evropě, což dokazovala vysokou známkou, byla zasažena krizí a zaznamenala jeden z největších propadů indexu spotřebitelské důvěry, uvedl generální ředitel společnosti Cetelem Václav Horák. "Češi letos očekávají, že se jejich situace zlepší, sice minimálně, ale jistý optimismus se nabízí," dodal.

Většina zemí, zejména těch v západní Evropě, chce příští rok omezit výdaje a začít intenzivněji spořit. Důraz na úspory je viditelný především ve Španělsku, Francii, Itálii a Portugalsku. V průměrném skóre za všech dvanáct zemí si však spotřeba udržuje převahu, a to díky zemím střední Evropy, jejichž chuť utrácet se nemění.

U Čechů je to naopak. Spotřeba je podle Horáka pro obyvatele stále velmi silným požadavkem, zejména v ekonomikách střední a východní Evropy, které zažily štědré období vysokého růstu umožňujícího dohánět země západní Evropy. Současný propad je zastavil v rozletu a ukazuje se, že je i pro Čechy hůře snesitelné přijmout realitu nižší kupní síly, podotkl.

Současná krize změní způsob nakupování spotřebitelů, ale jejich touha pořídit si určité zboží se podle průzkumu v průběhu let nemění. Na prvním místě mezi nákupními záměry je kategorie volný čas, na druhém cestování, jež si domácnosti nechtějí odpustit.

"Evropané mají čím dál více volného času, ale krize brzdí uskutečňování jejich tužeb. Lidé si pro cestování vybírají bližší destinace, v nichž tráví kratší dobu. Kategorie úpravy a vybavení domu patří k třetím nejčastějším nákupním záměrům evropských spotřebitelů. A platí to i pro české domácnosti, protože co Čech, to kutil," poznamenal Horák.

Dalším výrazným produktem, za který chtějí lidé utrácet, jsou mobilní telefony. To i přesto, že míra vybavenosti tímto výrobkem přesahuje s výjimkou Francie 100 procent ve všech zemích zahrnutých do průzkumu. Jde totiž o investici přinášející radost, která upřednostňuje novinky a modely podle poslední módy a umožňuje spotřebitelům zahnaným do úzkých uspokojit jejich spotřební touhy za poměrně nízkou cenu, míní Horák.

Mezinárodní studie Barometr Cetelem vychází z průzkumu nálad a postojů spotřebitelů velkých evropských trhů. Na podzim roku 2009 se průzkumu zúčastnilo přes 8000 Evropanů, minimálně 500 v každé zemi. Analýzy a prognózy vývoje zpracovala výzkumná a poradenská společnost BIPE. Dotazování se uskutečnilo v Belgii, ČR, Francii, Itálii, Maďarsku, Německu, Polsku, Portugalsku, Rusku, na Slovensku, ve Španělsku a Velké Británii.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK