Vláda projedná lepší postavení klientů u spotřebitelských úvěrů

21.08.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Postavení klientů žádajících či čerpajících spotřebitelské půjčky by se mělo posílit. Počítá s tím novela zákona o spotřebitelském úvěru. Zavádí například možnost odstoupit od smlouvy do 14 dnů bez sankce, zakazuje používání směnek a šeků či volání na předražené telefonní linky. Normu ve středu projedná vláda. Zákon by měl platit od příštího roku, ministerstvo financí jej navrhuje schválit již v prvním čtení.

 

Novela byla zpracována také z důvodu nutnosti zavedení směrnici EU, která upravuje dodatečné předpoklady pro výpočet roční procentní sazby nákladů (RPSN) úvěru. Podle MF má být dosaženo co možná největší vypovídací schopnosti a srovnatelnosti tohoto ukazatele u spotřebitelských úvěrů, u nichž nejsou předem známy všechny parametry pro jeho výpočet (například kreditní karta, revolvingový či kontokorentní úvěr).

 

Věřitel bude nově podle návrhu moci poskytnout spotřebitelský úvěr jen tehdy, pokud bude po posouzení úvěruschopnosti spotřebitele s odbornou péčí zřejmé, že jej spotřebitel bude schopen splácet. V reakci na jejich časté zneužívání bude zcela zakázáno používání směnek a šeků v souvislosti se spotřebitelskými úvěry. Stejně tak nebude možné využívat při poskytování nebo zprostředkování spotřebitelských úvěrů volání na předražené telefonní linky začínající číslicí devět.

 

Klient bude moci od smlouvy o zprostředkovávání spotřebitelského úvěru bez jakékoliv sankce odstoupit ve lhůtě 14 dnů od jejího uzavření. Navíc bude mít zprostředkovatel nárok na zaplacení odměny až poté, co předloží spotřebiteli vyrozumění o výsledku své zprostředkovatelské činnosti.

 

Za porušení zákona budou moci orgány dohledu, kterými jsou Česká národní banka a Česká obchodní inspekce, uložit pokutu až do 20 milionů Kč. Klienti si mohou na případná porušení pravidel stěžovat u finančního arbitra.

 

Autor článku

aktualita  

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK