Profesionální řidiči budou muset mít v kamionu chytré tachografy

15.01.2014 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Štrasburk 15. ledna (zvláštní zpravodaj ČTK) - Profesionální řidiči nákladních automobilů v Evropské unii budou muset v budoucnu mít ve vozech takzvané inteligentní tachografy, které bude možné pomocí satelitů kontrolovat na dálku a dálkově zaznamenávat jejich polohu. Příslušné nařízení dnes schválili poslanci Evropského parlamentu. Od využití nejmodernějších technologií si slibují omezení podvodů u tachografů a lepší kontrolu dodržování povinných přestávek u řidičů, což má zvýšit bezpečnost silničního provozu. Kritici však v systému vidí jen "Velkého bratra" sledujícího každý pohyb šoféra.

Po vstupu úpravy v platnost začne běžet tříletá lhůta na zavedení chytrých tachografů na trh. Během dalších 15 let by pak měla být těmito zařízeními vybavena všechna nákladní auta nad 7,5 tuny. "Sníží se tak možnost nezákonným způsobem manipulovat s těmito přístroji a přispěje to k dodržování přestávek v jízdě, což zvýší bezpečnost dopravy," přivítal opatření evropský komisař pro dopravu Siim Kallas.

Možnost kontrolovat na dálku tachografy nové generace nebude nicméně znamenat automatické sankce při zjištění porušení předpisů. Případnému postihu také nemají být vystaveni řidiči, ale jejich zaměstnavatelé. Povinnost mít instalovaný inteligentní tachograf se navíc nebude vztahovat například na řemeslníky, pro něž řízení není hlavní činností, ale jen na řidiče z povolání.

Nad tímto faktem se však pozastavila rakouská europoslankyně za Zelené Eva Lichtenbergerová, podle níž hrozí zneužívání této výjimky. "V budoucnu tu pravděpodobně už nikdo nebude profesionálním řidičem, všichni budou řemeslníci, kteří náhodou jedou nákladním vozidlem," obává se.

Nezávislá poslankyně Patricia van der Kammenová z Nizozemska vidí hlavní problém v možnosti dálkového sledování řidičů. "Velký bratr je bude mít neustále na očích, což znamená zásah do soukromí řidiče," odmítla tuto inovaci.

Zpravodajka návrhu Silvia-Adriana Tsicauová ze sociálnědemokratické frakce (S&D) však kritiky ubezpečila, že systém bude automaticky zaznamenávat jen místo pohybu na začátku a konci pracovní doby a po překročení třech hodin nepřetržité jízdy.

Na evropských silnicích se v současnosti využívají dva druhy tachografů - starší analogové a novější digitální, které jsou v EU od roku 2006 povinné u nových vozů. Řidič nákladního auta může jet bez přestávky maximálně 4,5 hodiny a pak si musí nejméně 45 minut odpočinout. Denně může řídit nanejvýš devět hodin a nejméně 11 hodin musí odpočívat.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK