Fond dopravy chce letos z privatizace navíc 6,5 miliardy korun

23.06.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 23. června (ČTK) - Státní fond dopravní infrastruktury chce v letošním roce získat navíc z privatizace 6,5 miliardy korun. Jeho příjmy by se tak zvýšily zhruba o 15 procent. Řekl to ředitel fondu Pavel Švagr. O navýšení již ministr dopravy jednal s ministerstvem financí, které je ochotno přidat zhruba šest miliard, řekla mluvčí resortu dopravy Marcela Švejnohová. Souhlasit však ještě musí vláda a hospodářský výbor sněmovny.

Ministerstvo financí podle mluvčího Marka Zemana nevylučuje navýšení, ale jen u těch staveb, kde to bude nezbytné pro jejich plynulé pokračování. "Až dá ministr dopravy žádost do vlády, tak to na ministerstvu financí posoudíme z hlediska naléhavosti a hospodářské priority jednotlivých staveb," dodal.

Peníze navíc by přispěly ke snížení rozestavěnosti na českých silnicích a železnici. Šly by například na dálnice D11 (z Prahy do Hradce Králové), D3 (do Jihočeského kraje) i D1 (na Brno). Odrazily by se především na stavbách, s jejichž zprovozněním se počítá zhruba kolem roku 2007.

Částka by také pokryla ztrátu, kterou způsobilo loňské zvýšení DPH na stavební práce. To prodražilo stavby zhruba o 14 procent. Investoři, jimž fond platí za výstavbu infrastruktury, tak na zvýšené dani letos odvedou asi o čtyři miliardy korun více než při původní pětiprocentní sazbě. O čtyři miliardy by tak klesl objem výstavby.

Fond dopravy dostal zatím z privatizace šest miliard korun a dalších 20 miliard by měl postupně nyní obdržet. Vzhledem k tomu, že fond má nyní dostatek peněz z privatizace Českého Telecomu, nepředpokládá Švagr problémy s převáděním financí.

Daňové příjmy, tedy výběr peněz z dálničních známek, silniční daně a podílu na spotřební dani z paliv, jsou za prvních pět měsíců o 12 procent vyšší než loni a dosáhly 9,2 miliardy korun. Vyšší je výnos hlavně u dálničních známek, které jsou letos dražší, ale také u spotřební daně z paliv, kterých se spotřebovalo meziročně více.

Na dopravní infrastrukturu zatím fond vyplatil asi 12 miliard, tedy zhruba 27 procent plánovaných výdajů. Přestože je v podstatě pololetí, není výplata nižší než v jiných letech. Stavební sezona se totiž naplno rozběhla teprve před dvěma měsíci. Hlavní nápor výplat tak fond čeká nyní.

Investiční prostředky směřují na desítky staveb, mimo jiné na D1 v úseku Vyškov - Mořice. Z peněz fondu se dokončuje obchvat kolem Plzně, dálnice D11, ale také dálnice D8 na německé hranice. Na železnici fond financuje elektrifikaci trati Kaďaň - Karlovy Vary, rekonstrukci železničního uzlu Praha nebo modernizaci koridorového úseku Zábřeh - Krasíkov.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK