Češi v lesích nasbírají desítky tisíc tun plodů

24.07.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 24. července (ČTK) - Češi jsou poměrně pilnými sběrači lesních plodů, kterých ročně z lesa přinesou v průměru 40.000 tun. Z toho rozhodující část, asi polovinu, tvoří houby. V běžných cenách lze hodnotu sběru ocenit v průměru asi na tři miliardy korun za rok, vyplývá ze Zprávy o stavu lesa a lesního hospodářství.

Objem sběru je v jednotlivých letech výrazně ovlivňován úrodou lesní plodů, která závisí do značné míry na počasí a meziročně citelně kolísá. V dosud sledovaném období 11 let se lidé nejvíce činili v roce 1995, kdy nasbírali téměř 60.000 tun toho, co les nabízí. V posledních dvou letech objem o něco přesahoval 26.000 tun, což jsou nejnižší úrovně za dobu šetření do roku 1994.

V dlouhodobém průměru tvoří největší díl nasbíraných plodů houby, z celkových 40 tisíc tun asi polovinu. Velkému zájmu se těší také borůvky, kterých Češi natrhají průměrně asi 10.000 tun ročně. Malin si odnesou 4000 tun. V menším objemu pak následují bezinky, ostružiny a brusinky.

V přepočtu si česká domácnost v posledních letech ročně zpestří jídelníček zhruba deseti kilogramů lesních plodů, z toho 5,4 kilogramu představují houby.

V intenzitě sběru lesních plodin na jednotku plochy jsou značné rozdíly mezi kraji, což ovlivňuje nejen aktivita domácností ale i počet obyvatel připadajících na lesní půdu. Výrazně nadprůměrné množství se sbírá ve středních Čechách, v hodnotě přes 2000 korun na hektar lesa. Průměr ČR je asi 1300 korun na hektar.

Konzervárensky se v Česku to, co lidé nasbírají v lesích, zpracovává minimálně, řekl Pavel Popelka ze Zájmového sdružení právnických osob konzervárensko-lihovarského průmyslu. Podle jeho soudu jde hlavně o brusinky.

Například Hamé, která patří mezi největší tuzemské konzervárenské podniky, ročně vykoupí zhruba 200 tun borůvek, jež využívá do svých produktů - džemů, ovocných směsí, kompotů či kojeneckých výživ. Hamé letos vykupuje také brusinky.

Lesní plody ve svých prodejnách nabízí i některé obchodní řetězce. "Máme široký sortiment lesního ovoce, o které je mezi našimi zákazníky velký zájem. Jeho sezona je poměrně krátká, takže nekonkuruje jiným druhům ovoce," řekla mluvčí společnosti Carrefour Jana Havlíčková.

Lesní houby naopak obchodní řetězec nenabízí. "V sortimentu máme ale houby pěstované, a to žampiony či hlívu ústřičnou," uvedla Havlíčková.

Sběr hlavních lesních plodin a návštěvnost lesa se zjišťuje prostřednictvím dotazníkových průzkumů domácností v reprezentativním vzorku obyvatel od roku 1994.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK