EK chce penalizovat letecké společnosti za znečišťování

25.07.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


BRUSEL 25. července (zpravodaj ČTK) - Evropská komise předloží v září členským státům legislativní návrh, na jehož základě by letecké společnosti jako znečišťovatelé ovzduší byly zařazeny do systému obchodování s povolenkami na emise. Má je to podnítit, aby používaly technologie, které umožňují vypouštět do vzduchu co nejméně oxidu uhličitého (CO2).

Podle návrhu, se kterým už souhlasí Británie jako nový předseda EU, by se novinka promítla do ceny letenek, které by podražily až o devět eur (za zpáteční letenku) na některých trasách. Komisař Stavros Dimas označil tento postup podle listu Financial Times na "nejslibnější cestu vpřed"; je podle něj lepší než daň z leteckého benzinu, o které se uvažovalo před časem, nebo dobrovolná přirážka k letenkám, o níž se mluví od června.

Česká republika nemá k návrhu a priori výhrady. Přeje si nicméně, aby začal být uplatňován až po prvním období používání sotva odstartovaného systému obchodování, tedy od roku 2012, sdělil ČTK odborný zdroj. Jasněji podle něj bude, až komise v září návrh předloží a až se o něm povede podstatná debata na neformálním ministerském zasedání začátkem září.

Obchodování s emisemi spočívá v tom, že každá firma dostane na rok povolenky na určitý počet tun CO2, které by mohla vypustit do vzduchu. Pokud znečišťuje méně, může přebytečné povolenky prodat. Pokud více, musí si dodatečné právo znečišťovat nakoupit a zaplatit.

Zatížení leteckých firem je jen jednou z Dimasových iniciativ. Minulý týden se mu podařilo na posledním předprázdninovém zasedání kolegia EK prosadit strategické dokumenty o boji proti znečištění vzduchu a proti ničení mořských zdrojů. Vyslovilo se pro ně ovšem jen 16 z 25 komisařů.

Hlasování předcházely rozsáhlé spekulace o konfliktu mezi Dimasem a předsedou EK Josém Barrosem, který údajně odmítá další snahy o regulaci v oblasti ochrany životního prostředí, protože podle něj podvazuje konkurenceschopnost evropské ekonomiky a vadí podnikům.

"Máme-li uchovat konkurenceschopnost, musíme hledat rovnováhu mezi dodatečnými náklady a dodatečnými výhodami," řekl Gregor Kreuzhuber, mluvčí místopředsedy EK Güntera Verheugena. Dimas ovšem prohlašoval, že podniky náklady na zavádění ekologické legislativy přehánějí. "Nejsou žádné důkazy svědčící o tom, že by ekologická pravidla podněcovala podniky ke stěhování nebo poškozovala jejich postavení na trhu," uvedl.

Opatrnosti EK tleskala střešní evropská podnikatelská organizace UNICE, zatímco ekologové se zlobili. "Jakékoli oslabení ambic v životním prostředí by v této chvíli bylo tou nejhorší odpovědí na krizi důvěry lidí vůči institucím EU," uvedly ekologické organizace v tiskovém prohlášení.

Radost ekologů a nelibost podniků naopak vyvolalo nedávné sdělení EK o záměru dál stlačit emise z výfukových plynů automobilů. Podle ředitele Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) Jiřího Hodače jsou zejména parametry navrhované pro benzínové vozy nepřijatelné. "Velmi citlivě ovlivní cenu aut, zatímco dopad na životní prostředí bude minimální. Mám dojem, že si z nás Evropská komise dělá legraci," odpověděl na dotaz, nakolik EK své záměry s průmyslem konzultovala.

Podle sdělení EK z 15. července mají pevné částice vypouštěné z dieselových motorů poklesnou na pět miligramů na kilometr, což je snížení o 80 procent oproti nynější normě. Oxidy dusíku ze stejných motorů mají klesnout na 200 miligramů na kilometr; s obojím ACEA souhlasí. Odmítá však snižovat emise oxidů dusíku z benzínových motorů na 60 miligramů na kilometr, ve srovnání se 150 u většiny nových aut vyrobených po roce 2000.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK