MPO nestihne prosadit lednové zvýšení pokut pro obchodníky

23.11.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 23. listopadu (ČTK) - Ministerstvo průmyslu a obchodu nestihne prosadit svůj záměr zvýšit od ledna příštího roku pokuty pro nepoctivé obchodníky až na 50 milionů korun. Ministr průmyslu a obchodu Milan Urban chtěl zpřísnění sankcí zapracovat do novely zákona o ochraně spotřebitele ještě na podzim, aby vyšší pokuty hrozily již od Nového roku. Hospodářský výbor sněmovny ale tento materiál dostane na stůl až po 16. lednu. Vyplývá to z usnesení hospodářského výboru sněmovny.

Nyní obchodníkům například za porušení zákona o ochraně spotřebitele hrozí maximálně milionová pokuta. U prohřešků proti zákonu o potravinách je maximální sankce tři miliony korun.

Urban začal s bývalým ministrem zemědělství Petrem Zgarbou o zpřísnění sankcí pro obchodníky uvažovat poté, co kontroly odhalily nedostatky zejména u obchodních řetězců. Například kontroly Státní zemědělské a potravinářské inspekce letos v 18 velkoprodejnách odhalily manipulaci s dobou trvanlivosti a další nedostatky, včetně prodeje prošlých potravin a zkaženého masa. Mezi hříšníky se objevily pětkrát Julius Meinl a Hypernova, čtyřikrát Albert a jednou Carrefour, Delvita, Billa a Kaufland.

"K návrhu zákona, který je právě v Poslanecké sněmovně, je to zákon na ochranu spotřebitele, projednáme v hospodářském výboru možnost zvýšit pokuty za závažné porušení pravidel do 40 až 50 milionů korun. Chceme prosadit to, aby pokuty byly schváleny sněmovnou tak rychle, aby toto opatření mohlo platit od Nového roku," řekl na začátku listopadu Urban.

Pracovníci České obchodní inspekce za deset měsíců letošního roku uskutečnili v obchodních řetězcích 2977 kontrol. V 712 případech, tedy téměř ve čtvrtině, zjistili porušení zákonů, na jejichž dodržování inspekce dohlíží. Za různé prohřešky včetně předražování nákupů ČOI letos uložila rekordní pokutu milion korun obchodnímu řetězci Ahold.

Řetězce kvůli výsledkům kontrol zpřísnily své kontrolní mechanizmy. Například Albert a Hypernova zdvojnásobily kontrolu potravin. Jejich mateřský Ahold si navíc najal externí firmu, jejíž pracovníci chodí do obchodů na utajené kontrolní nákupy.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK