Finanční společnosti mohou využívat bankovní i nebankovní registr

19.01.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 19. ledna (ČTK) - Bankám a leasingovým a splátkovým firmám se rozšiřuje databáze informací o klientech. Dnes začala výměna informací mezi Bankovním a Nebankovním registrem klientských informací. Banky tak mohou se souhlasem klienta zjišťovat jeho závazky vůči leasingovým a splátkovým společnostem a naopak, oznámil na tiskové konferenci Petr Kučera, ředitel CCB - Czech Credit Bureau, která obě databáze provozuje.

Vzájemná výměna informací mezi oběma registry zamezí do značné míry předlužení některých klientů a sníží úvěrové riziko finančních společností, uvedl Kučera. Zkušenosti ze zahraničí podle něj ukazují, že u spotřebitelských úvěrů může pro klienty s vynikající úvěrovou historií cena peněz klesnout až o čtyři procentní body. Zároveň se prý o 11 procent zvyšuje počet akceptovaných úvěrových smluv.

Sdílení dat bude mít pozitivní vliv na trh, protože umožní finančním institucím snížit rizikovou přirážku a zlevnit tak poskytované úvěry, souhlasil Pavel Vyhnálek z GE Money. "Pokud klient někdy zapomněl nebo nemohl zaplatit včas, ale jinak své závazky plní, díváme se na něj zcela jinak než na někoho, o jehož schopnosti splácet úvěr žádné informace nemáme," doplnil ředitel úseku úvěrových rizik České spořitelny Frank-Michael Beitz.

Dotaz do obou registrů je podmíněn takzvaným principem dvojího souhlasu. Klient musí udělit souhlas k tomu, aby se společnost vůbec mohla dotázat, již dříve musel souhlasit s tím, aby byly údaje o jeho předchozích úvěrových kontraktech v registrech. "Odmítnutí souhlasu není důvodem k zamítnutí žádosti klienta o úvěr, ale ocenění rizika se v jeho ceně samozřejmě projeví," podotkl Vyhnálek.

Kučera předpokládá, že počet smluv připravených pro vzájemnou výměnu s druhým registrem bude rychle narůstat, protože za minulý rok přibyly do obou databází téměř tři miliony záznamů o nových nebo žádaných úvěrových kontraktech. V bankovním registru jsou nyní údaje o 3,9 milionu osob, v nebankovním pak o 340.000 osobách. Za rok by jich podle něj mělo být 4,4 milionu a 1,2 milionu.

Počet dotazů bank do Bankovního registru klientských informací činil loni 1,68 milionu a proti roku 2004 vzrostl o více než 107 procent. Počet úvěrových smluv vedených v registru se meziročně zvýšil o 45 procent na 7,85 milionu. Nebankovní registr klientských informací zahájil činnost loni v červnu. Za několik měsíců ostrého provozu do něj členské společnosti zaslaly více než 65.000 dotazů.

Obě databáze obsahují nejen negativní, ale také pozitivní informace o platební morálce a bonitě klientů bank, stavebních spořitelen a leasingových či splátkových společností. Jejich členskými společnostmi je nyní pokryto 95 procent bankovního, přes 90 procent leasingového a odhadem 50 procent splátkového trhu. Nebankovní registr jedná o vstupu dalších leasingových a splátkových firem a také poskytovatelů telekomunikačních služeb a energetických společností.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK