Šimonovský bude žádat přešetření smlouvy o nákupu Pendolin

19.01.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 19. ledna (ČTK) - Smlouva o nákupu vlakových souprav Pendolino od italské firmy Alstom z roku 1995 má řadu dodatků, které významně mění její podstatu. Největší vadou smlouvy je partie o zrušení smluvního vztahu a o penalizacích. Českému rozhlasu to řekl ministr dopravy Milan Šimonovský s tím, že chce nechat smlouvu a okolnosti jejího sjednání přešetřit.

Od smlouvy lze odstoupit pouze v případě dosud nedodaných souprav. České dráhy však již odebraly všechny objednané soupravy, a mohou je tudíž pouze reklamovat. Navíc penalizace je podle smlouvy limitována tak, že při opakovaných závadách nelze překročit určitou výši stanovenou ve smlouvě. Kromě toho, důvodem pro penalizaci je teprve pětidenní vyřazení souprav z provozu, uvedl Šimonovský.

Ministr chce oficiálně požádat předsedu řídícího výboru Českých drah, aby přešetřil celou smlouvu a okolnosti, které vedly ke sjednání smlouvy. Pokud se zjistí nějaká trestní odpovědnost, bude třeba vyvodit příslušné závěry, řekl Šimonovský.

Alstom již zná příčinu poruch z posledních dní. Závadu hodlá odstranit do konce ledna, kdy by se vlaky měly vrátit do provozu. Na středeční tiskové konferenci to řekl viceprezident Alstomu Terence Watson.

Od února by tak mělo jezdit pět souprav Pendolin; České dráhy počítají s obnovením jejich provozu z Prahy do Ostravy i z Prahy přes Brno do Břeclavi. Podle generálního ředitele podniku Josefa Bazaly dráhy zatím nevyčíslily penále za odstavení vlaků. Škody, které drahám vznikají například tím, že na spoj musí nasazovat náhradní soupravy, odhadl na stovky tisíc korun. Celkem se náklady navíc kvůli odstavení vlaků zřejmě vyšplhají až na několik milionů korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK