GfK: Vlastních značek obchodních řetězců je v ČR téměř pětina

07.02.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 7. února (ČTK) - Česká republika patří mezi země střední a východní Evropy, v nichž je nejvyšší podíl vlastních privátních značek maloobchodních řetězců v oblasti rychloobrátkového baleného zboží. Podíl dosahuje 17 procent, což je stejně jako na Slovensku a o tři body méně než v Rakousku a Maďarsku. Na dnešní konferenci Retail Summit 2006 v Praze to uvedl Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research na základě výzkumu GfK.

"Tržní podíl vlastních značek dosahuje také téměř 20 procent s perspektivou dalšího růstu," uvedl Skála s tím, že u českých sousedů směrem na jih a východ Evropy podíl vlastních značek klesá.

V Polsku je to podle GfK 14 procent, v Chorvatsku šest, v Bulharsku dvě procenta a v Rumunsku procento. Z údajů Incoma Research a GfK vyplývá, že v Srbsku a Černého Hoře, v Rusku a na Ukrajině je podíl vlastních značek nulový. "Je to dáno tím, že na těchto trzích není taková míra infiltrace (pronikání) řetězců," podotkl Skála.

Autoři průzkumu neuvedli, jak si Česká republika stojí ve srovnání se zeměmi západní Evropy. Podle průzkumu agentury ACNielsen za rok 2004 byl podíl privátních značek v ČR 6,2 procenta, v Maďarsku 12,3 procenta, na Slovensku 6,8 procenta a v Polsku 3,3 procenta. ČR i další země střední a východní Evropy tak výrazně zaostávaly například za Velkou Británií, kde podle ACNielsen podíl vlastních značek dosáhl v roce 2001 výše zhruba 40 procent.

Obliba privátních značek u českých zákazníků i vlivem nízkých cen v posledních letech stoupá, a obchodní řetězce jim proto začaly nabízet nejen potraviny a nápoje, ale například i domácí spotřebiče či sportovní potřeby. Například společnost Tesco pod privátní značkou loni v polovině roku prodávala zhruba 3000 druhů výrobků, přičemž 1600 produktů spadalo do nejlevnější kategorie - Tesco výhodný nákup.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK