LN: Zavedení mýtného se zdržuje

20.05.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 20. května (ČTK) - Rakouská firma Kapsch, která vyhrála výběrové řízení na zavedení mýtného pro nákladní automobily v ČR, podle dnešních Lidových novin pravděpodobně nestihne předepsaný termín. Kapsch dosud nezačala s výstavbou infrastruktury a podle jejích dřívějších prohlášení bude stavba trvat nejméně 12 měsíců. Tendr přitom počítal s částečným spuštěním systému už od ledna 2007. To se tedy s největší pravděpodobností nezdaří a stát bude v takovém případě přicházet až o jednu miliardu korun měsíčně, píše deník. Kapsch ale tvrdí, že spuštění provozu od ledna příštího roku stihne.

"Zahájení budování mýtných bran přímo na dálnicích předpokládáme v průběhu července," řekl LN generální ředitel firmy Kapsch Telecom Karel Feix s tím, že spuštění provozu prvního ledna 2007 se tím určitě nezdrží.

Jak ale LN upozorňují, firma už dříve několikrát tvrdila, že na vybudování celého projektu potřebuje minimálně 12 měsíců. "V případě posunutí startu mýta, které nyní reálně hrozí, může Česko přijít o miliardy korun. Ministr dopravy Milan Šimonovský totiž odhaduje roční výnos z výběru mýta ve výši 10,5 miliardy korun," píšou.

Podle Šimonovského ale zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se start mýta opozdil. "Pokud by nedošlo k dodržení smlouvy, pak jsou tam samozřejmě velice přísné sankce," řekl Lidovým novinám. Navíc za plnění smlouvy prý ručí příslušné pojišťovny a banky.

Kapsch by měl podle smlouvy zavést mýtné na 2100 kilometrech dálnic, rychlostních komunikací a vybraných silnicích 1. třídy od ledna příštího roku. Na dálnicích by tak příští rok měly kamiony nad 12 tun platit 4,05 koruny za kilometr a 1,9 Kč za kilometr ujetý na silnicích první třídy. Odhadovaný výnos by tak více jak desetinásobně přesáhl částku, která se nyní vybere na dálničních známkách.

Zařízení na výběr mýtného chtěli v Česku postavit a provozovat čtyři zájemci. Sdružení Mytia, které tvoří Ascom Fela s Damovem a ABD Group, nabídlo, že systém vybuduje a bude ho deset let provozovat za 15 miliard korun. Společnost Autostrade určila cenu na 17,5 miliardy a Kapsch na 22 miliard korun. Nejvyšší cenu, 33,7 miliardy, navrhlo konsorcium A-Way a AŽD. MD tři uchazeče vyřadilo pro formální nedostatky. Vyřazení se nyní brání včetně stížností do Bruselu. Ministr dopravy Šimonovský ale nepovažuje za pravděpodobné, že by EK kvůli mýtnému proti Česku zahájila řízení.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK