Českým drahám za čtvrtletí rostla přeprava cestujících i zboží

31.05.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 31. května (ČTK) - České dráhy v prvním čtvrtletí přepravily 46,163 milionu cestujících, což je meziroční růst o 2,6 procenta. V osobní dopravě utržily 1,121 miliardy korun, tedy o 2,2 procenta více než za stejné období loni. Na setkání s novináři o tom informoval generální ředitel ČD Josef Bazala.

Za růstem stojí větší rozsah dopravy, kterou ČD zajišťují především pro kraje. Nové cestující na dráhu přivedl i rychlovlak Pendolino na trase mezi Prahou a Ostravou. Vlak za necelý půlrok provozu přepravil 200.000 pasažérů, z nichž 30 procent podle Bazaly dříve železnici k dopravě nevyužívalo. Větší zájem cestujících o železnici prý vyvolaly také postupné modernizace nádraží i vozidel.

Nákladní vlaky ČD přepravily 20 milionů tun zboží, což byl meziroční růst o 10,8 procenta. V tržbách z nákladní dopravy ČD vykázaly 3,94 miliardy korun, což je růst o 4,9 procenta. Nižší růst tržeb proti růstu objemu přepravy je podle Bazaly dán liberalizací železniční nákladní dopravy, kde dráhy musejí soutěžit s konkurencí. Přesto se podle něho podniku daří vyhrávat většinu tendrů, které zákazníci v nákladní dopravě vypisují. Například na tři roky vyhrály ČD dopravu uhlí do chvaletické elektrárny.

U tranzitu, kde ČD dopravu účtují v eurech, se negativně odrazilo posilování koruny. Podle Bazaly se posílení české měny o korunu na euro projeví na ročních tržbách ČD poklesem o 300 milionů korun.

Drahám se podle Bazaly podařilo získat také nové druhy přeprav, jako je například přeprava dřevní štěpky do papíren. Růst zaznamenala kombinovaná doprava.

V nákladní dopravě si podnik hodně slibuje od zavedení mýtného na silnicích, které má začít platit od ledna 2007 a má přinést harmonizaci podmínek mezi jednotlivými druhy dopravy. Zatímco železnice již nyní platí za použití kolejí podle ujetých kilometrů a hmotnosti, na silnicích si dopravci zatím kupují časové známky. Podle Bazaly je ale navržená výše sazeb mýtného kolem čtyř korun za kilometr nedostatečná a měla by se postupně zvýšit.

Po roce fungování nového managementu se podle Bazaly podařilo dokončit změnu organizační struktury, která podnik zefektivnila. Počet zaměstnanců se snížil na současných asi 60.000, zatímco před třemi roky dosahoval 80.000. Z 20.000 lidí, kteří z drah odešli, jich asi 2500 přešlo do dceřiných společností, které se osamostatnily. Mzdové náklady se tak podniku daří snižovat, a to včetně vysokých nákladů na odstupné.

Další výrazné propouštění již vedení podniku neočekává. Letos má odejít 3800 lidí, z nichž 2100 již podnik opustilo.

Loňské hospodaření ČD podle předběžných výsledků skončí ztrátou 589 milionů korun. Meziročně by se tak výsledek podniku zlepšil o 32 milionů korun. Naopak nižší byly loni zřejmě výnosy. Podle předběžných údajů ČD utržily 45,297 miliardy Kč, což je o 684 milionů méně než o rok dříve.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK